Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na rok szkolny 2024/2025


Marzec 2025

Luty 2025

Styczeń 2025

Grudzień 2024

Listopad 2024

Październik 2024

Wrzesień 2024


Marzec

Ziemia błękitna planeta
Dzieci:
- przypomną obie informacje skąd bierze się życie na Ziemi
- dowiedzą się jak motyl zmienia się w gąsienicę
- wykonają doświadczenie ( Jak pije roślina?)
- zapoznają się z czterema żywiołami
- poznają skarby Ziemi
- poznają literę „g”, „G”
- wykonają samolot według instrukcji obrazkowej
- przypomną sobie informację o dinozaurach

Dookoła świata
Dzieci:
- przypomną sobie informację o kontynentach
- poznamy wybrane państwa Chiny, Kenie ( ich zwyczaje, florę i faunę)
- na podstawie własnych doświadczeń porozmawiają o podróżach
- poznają literę „ł”, „Ł”
- wykonają grupowy przewodnik po ciekawych krajach
- dowiedzą się, czym jest safari
- nauczą się wiosennych zabaw i piosenek
- wykonają pracę plastyczną słoń

Na tropach wiosny
Dzieci:
- poznają litery „c” „C
- będą kształtować umiejętność odczytywania instrukcji obrazkowo-wyrazowej
- udoskonalą umiejętności porównywania liczebności zbiorów, rozumienia pojęcia o ile więcej?, o ile mniej?
- udoskonalą umiejętność posługiwania się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy
- wdrożą się do prowadzenia obserwacji zjawisk przyrodniczych oraz brania udziału w zabawach badawczych, stawiania hipotez i wyciągania wniosków
- poszerzą pojęcia związane ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stanami skupienia wody
- ukształtują umiejętność wyrażania wiedzy i emocji dotyczących zwyczajów związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny
- zilustrują zjawiska przyrodnicze poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową

Recepta na zdrowie
Dzieci:
- przypomną sobie informację na temat piramidy zdrowia
- będą doskonalić umiejętności rozumienia i wyjaśniania znaczenia umownych symboli i znaków
znajdujących się w otoczeniu, np. graficzne opisy, kodeksy, plakaty, sygnały dźwiękowe
- poznają cyfrę „9”
- wzbogacą wiedzę na temat czynników mających znaczenie dla naszego zdrowia i kondycji
- dostrzegą znaczenia liter oraz cyfr i numeracji w życiu codziennym
- udoskonalą umiejętności wykorzystywania znanych piktogramów do kodowania informacji, do tworzenia notatek, plakatów itp.
- będą kształtować umiejętności dodawania i odejmowania w zabawie oraz w sytuacjach użytkowych
- przypomną sobie informacje na temat konieczności systematyczności w zakresie czynności higienicznych oraz powtarzalności w określonych sytuacjach

(02-03-2025 r.)


Luty

Karnawał na świecie
Dzieci:
- dowiedzą się z czym kojarzy się nam karnawał
- poznają charakterystyczne przedmioty związane z balem karnawałowym (balony, maski, stroje, serpentyny)
- rozwiną spostrzegawczość wzrokową określając, który balon schowano
- nauczą się wyszukiwać kilka różnic między dwoma obrazkami
- nauczą się odróżniać świat fikcji o rzeczywistości
- oglądać będą różne rodzaje masek (dworska, wenecka)
- klasyfikować będą je ze względu na wielkość
- utrwalą określenia matematyczne określające położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, przed, obok)
- poznają tradycje karnawałowe innych krajów
- zaprojektują wachlarz karnawałowy wg instrukcji
- ozdobią salę na zbliżający się bal przedszkolny - doskonalić będą umiejętność klasyfikowania i szeregowania przedmiotów, liczenia z przekroczeniem progu dziesiętnego

Polarna wyprawa
Dzieci:
- poznają życie Eskimosów na dalekiej Północy
- dowiedzą się jakie domy budują i dlaczego (igloo)
- opiszą zwierzęta żyjące w Arktyce i na Antarktydzie (niedźwiedź, lis polarny, renifer, pingwiny, morsy i foki)
- opiszą różnice wyglądu między niedźwiedziem polarnym, a brunatnym
- dowiedzą się, że na biegunach Ziemi noc i dzień trwają po pół roku
- poznają działanie kompasu i magnesu
- wymienią nazwy głównych kierunków geograficznych
- eksperymentować będą z lodem i wodą
- poznają zjawisko zorzy polarnej
- dowiedzą się, co to jest stacja polarna

Wyprawa dookola świata
Dzieci:
- dowiedzą się, kto to jest podróżnik.
- poznają wygląd planety Ziemi i jej 7 kontynentów
- uzgodnią kodeks podróżnika
- poznają różne środki transportu w podróży (lądowe, powietrzne i morskie)
- dowiedzą się, że na świecie mieszkają różni ludzie, którzy mają różne historie, kulturę i tradycje
- zobaczą tradycyjne stroje ludzi z różnych stron świata
- dowiedzą się, dlaczego sztuka łączy ludzi z całego świata
- namalują własne obrazy z natury
- poznają kilkanaście gatunków zwierząt zamieszkujących 7 kontynentów

Na wiślanym szlaku
Dzieci:
- poznają symbole związane z regionami Polski
- wskażą na mapie Polski Morze Bałtyckie, Wisłę i wybrane miasta
- poznają wybrane zabytki, symbole związane z Krakowem oraz legendę o Smoku Wawelskim
- poznają wybrane zabytki, symbole związane z Warszawą oraz legendę o Złotej Kaczce
- poznają wybrane zabytki i symbole związane z Toruniem
- degustować będą Toruńskie Pierniki
- poznają postać słynnego astronoma Mikołaja Kopernika o raz jego odkrycie (Ziemia krąży wokół Słońca)
- dowiedzą się jak działa waga szalkowa
- poznają wybrane zabytki, symbole związane z Gdańskiem
- poznają zawód rybaka
- dowiedzą się co to jest latarnia morska i jakie jest jej przeznaczenie
- poznają złoto Bałtyku, którym jest bursztyn

(04-02-2025 r.)


Styczeń

Coraz bliżej gwiazd
Dzieci:
- przypomną sobie, czym jest zawód pilota
- nauczą się odróżniać elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości
- dowiedzą się wielu ciekawostek na temat kosmosu
- zapoznają się z planetami układu słonecznego
- poprzez zabawy poznają cyfrę 8
- poznają literę „p”, „P”
- wykonają pracę plastyczną gwiazdki
- wzbogacą słownictwo związanego z tematem układu słonecznego

Za zimową szybą
Dzieci:
- przypomną sobie informację na temat zimy oraz zamian zachodzących w przyrodzie
- przeprowadzą zabawę badawczą z lodem
- na podstawie własnych doświadczeń porozmawiają o sportach zimowych
- nauczą się współdziałać w zabawach zespołowych oraz radzić sobie z emocjami w sytuacji rywalizacji
- wykonają karmnik dla ptaków
- dowiedzą się jak można pomóc ptakom przetrwać zimę
- nauczą się zimowych zabaw i piosenek

Serce dla babci i dziadka
Dzieci:
- dowiedzą się czym jest drzewo genealogiczne
- wykonają prezenty dla babci i dziadka
- poprzez zabawę poznają literę „s”, „S”
- klasyfikować będą przedmioty ze względu na wybraną cechę
- utrwalą i wzbogacą czynny i bierny słownik o zwroty i wyrażenia dotyczące rodziny
- kształtować będą postawę szacunku wobec seniorów
- poznają piosenki o babci i dziadku
- opowiadać będą o czasie spędzanym z babcią i dziadkiem

Kim będę
Dzieci:
- poznają zawody dawne
- zapoznają się ze słowem rzemiosło oraz rzemieślnik
- przypomną sobie legendę o smoku Wawelskim
- uświadomią sobie, że siła fizyczna i bogactwo nie stanowią o sukcesie, szczęściu i wartości człowieka
- poznają zawody swoich rodziców
- poznają swoje talenty
- opowiedzą o swoim wymarzonym zawodzie
- będą doskonalić umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi, wyrażania opinii oraz uzasadniania ich
-

(02-01-2025 r.)


Grudzień

Misie, miśki, niedźwiedzie-Święto pluszowego misia
Dzieci:
­ - poznają kilka gatunków niedźwiedzi żyjących na naszej planecie (brunatny, polarny, baribal, panda)
­ - dowiemy się, że niedźwiedzie mieszkają w lasach oraz w krainie lodu. uświadomią sobie różnice między osobą bliską a nieznajomą
­ - poznamy miejsce snu zimowego niedźwiedzi (gawra)
­ - dowiemy się, jak wielkie i ciężkie są niedźwiedzie oraz co jest ich ulubionym przysmakiem (miód)
­ - zrozumiemy co to znaczy gatunki chronione
­ - dowiemy się, że w bajkach możemy zobaczyć śmieszne misie (miś Uszatek, Puchatek, Padington, Yogi, Koralgol)
­ - założymy na sali Misiowy kącik, w którym zgromadzimy pluszowe misie do zabawy

Zabawy w teatr
Dzieci:
­ - poznamy różne rodzaje teatrów: dramatyczny, uliczny, muzyczny, grecki, lalkowy
­ - wymienimy podstawowe elementy budowy teatru: scena, widownia, szatnia, poczekalnia
­ - współtworzyć będziemy kącik teatralny na sali
­ - nauczymy się współdziałać w zabawach zespołowych oraz radzić sobie z emocjami w sytuacji rywalizacji
­ - nauczymy się odróżniać fikcję od rzeczywistości
­ - odgrywać będziemy scenki sytuacyjne
­ - dowiemy się, jakie informację znajdują się na bilecie teatralnym
­ - nauczymy się nazywać lalki występujące w teatrze: marionetki, pacynki, kukiełki

Kulinarne ciekawostki
Dzieci:
­ - nauczymy się porządkować i grupować produkty spożywcze
­ - opowiadać będziemy o swoich upodobaniach żywieniowych oraz o zwyczajach żywieniowych swojej rodziny
­ - dowiemy się jak wygląda piramida zdrowego żywienia
­ - rozwiązywać będziemy zagadki o przyborach i sprzętach kuchennych
­ - nauczymy się podczas eksperymentów przewidywać skutki swoich działań, określać smak wody
­ - poznamy proces przygotowania twarogu
­ - zdobędziemy wiedzę na temat pochodzenia produktów żywieniowych
­ - poznają pojęcia związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody
­ - degustować będziemy różne produkty, nauczymy się określać ich smak, zapach, konsystencje
­ - przypomnimy sobie jak należy kulturalnie zachować się przy stole zgodnie z etykietą spożywania posiłków
­ - poznamy prace kucharza
­ - zorganizujemy Biały dzień w przedszkolu i wykonamy samodzielnie zdrowe kanapki z dostępnych produktów

Magia Świąt
Dzieci:
­ - opowiemy sobie o przygotowaniu do Świąt i zwyczajach świątecznych w swoim domu
­ - udekorujemy salę przedszkolną w świąteczne ozdoby
­ - poznamy polskie tradycje i zwyczaje Bożonarodzeniowe
­ - powiemy się, gdzie jest poczta w pobliżu przedszkola, klasyfikować będziemy kartki Bożonarodzeniowe ze względu na wybraną cechę
­ - utrwalimy swoje nazwisko i adres zamieszkania
­ - poznamy drogę listu od nadawcy do adresata
­ - dowiemy się, czym zajmuje się listonosz
­ - będziemy przeliczać i porównywać wielkość choinek i łańcuchów
­ - wykonamy własny łańcuch na choinkę grupową
­ - opowiadać będziemy o tradycjach związanych z wigilijnym stołem
­ - poznamy ptaki zimujące i przylatujące na zimę do Polski

Zegary i kalendarze
Dzieci:
­ - stworzymy kącik tematyczny i nazwiemy wybrane kalendarze i czasomierze
­ - przyporządkujemy charakterystyczne obrazki do pór roku
­ - posługiwać będziemy się pojęciami dotyczącymi następstwa czasu
­ - porównywać będziemy czas wykonywania różnych czynności
­ - wymieniać będziemy kolejno dni tygodnia, miesiące, pory roku
­ - poznamy pracę pana zegarmistrza
­ - zapoznamy się z różnymi rodzajami zegarów (słoneczny, klepsydra, wahadłowy, ręczny, budzik, elektroniczny)
­ - stworzymy tarczę zegara i plan dnia
- wykonamy doświadczenie akustyczne z tłumieniem dźwięku dzwonu
­ ­ - poznamy słynne dzwony Polskie
­ - nauczymy się rozpoznawać kierunki z których dochodzi dźwięk
­ - bawić będziemy się z cyfrą 7 odczytując zaszyfrowane informacje

(01-12-2024 r.)


Listopad

Dbamy o bezpieczeństwo
Dzieci:
­ poznają literę: „d” „D”
­ dostrzegą konieczność znajomości swojego adresu zamieszkania
­ uświadomią sobie różnice między osobą bliską a nieznajomą
­ utrwalą znajomość europejskiego numeru alarmowego 112
­ przypomną sobie pojęcia liczby cztery, poznają cyfrę 4
­ przypomną sobie znaki drogowe
­ utrwalą zasady ruchu drogowego dla pieszych

Kochamy Cię, Polsko!
Dzieci:
­ wzbudzą u siebie zainteresowanie polskimi tradycjami, historią
­ utrwalą znajomość symboli narodowych związanych z regionami Polski
­ poznają legendy i podania na temat Polski
­ utrwalą poznane litery poprzez odczytywanie krótkich wyrazów utworzonych w formie napisów drukowanych dotyczących treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności
­ utrwalą umiejętności rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia własnego i drugiej osoby, posługując się pojęciami: w prawo, w lewo, do tyłu, do przodu
­ nauczą się orientować na mapie Polski, w szczególności wskazywać własną miejscowość, Wisłę, Warszawę.

Deszczem malowane
Dzieci:
­ poznają literę „k”, „K”
­ poznają pojęcia liczby pięć oraz cyfry 5
­ nauczą się rozpoznawać cyfry oznaczające liczby od 1 do 5
­ udoskonalą umiejętności liczenia w szerokim zakresie, dwójkami, piątkami, dziesiątkami
­ utrwalą prawidłowe kreślenie wybranych liter i cyfr
­ poznają jak prowadzić kalendarz pogody z zaznaczeniem pór roku, nazw miesięcy i dni tygodnia (wykorzystując symbole, cyfry, wyrazy do globalnego czytania)
­ nauczą się prowadzić obserwację zjawisk przyrodniczych
­ poznają pojęcia związanych ze zmianami obserwowanymi w przyrodzie: stany skupienia wody
­ przypomną sobie czym jest postawa proekologiczna

Nasze emocje
Dzieci:
­ przypomną sobie informacje na temat radzenie sobie z emocjami i uczuciami
­ nauczą się nazywać emocji i rozumieć, że każdy ma prawo do ich odczuwania i okazywania
­ będą dostrzegać znaczenie uniwersalnych wartości, takich jak: dobro, prawda, sprawiedliwość, uczciwość, odwaga, zdolność do poświęcenia
­ nauczą się ilustrować zdarzenia pojęcia, zjawiska oraz emocji poprzez różnorodne formy ekspresji: plastyczną, techniczną, muzyczną, mimiczną, ruchową
­ poznają w jaki sposób można stosować w pracach plastycznych pełną gamę barw, eksperymentować z mieszaniem kolorów
­ poznają: literę „u”, „U”
­ utrwalą kształty liter i cyfr poprzez różnorodne działania: plastyczne, graficzne, konstrukcyjne, ruchowe
­ nauczą się porównywać liczebność zbiorów z określaniem, o ile jest mniej lub więcej elementów
­ poznają znaki „”, „=”
­ skonstruują grę planszową z wykorzystaniem umownych znaków, symboli, wyrazów

(31-10-2024 r.)


Październik

 

Zapachy i smaki jesieni
Dzieci:
- Będą dostrzegać podobieństwa i różnice między różnymi warzywami i owocami
- Będą przestrzegać zasad higieny i bezpieczeństwa
- Będą rozwiązywać zagadki sensoryczne dotyczące jesieni
- Będą klasyfikować owoce ze względu na różne kryteria
- Przypomną sobie wygląd oraz budowę niektórych owoców i warzyw
- Przypomną sobie informację na temat cyklu rozwojowego roślin (od nasionka do owocu)
- Będą stosować pojęcie symbolu

Sztuka bycia razem
Dzieci:
- Będą rozwijały myślenie skojarzeniowe podczas tworzenia mapy myśli
- Będą czytać obrazy, nazywać symbole
- Będą doskonalić poprawne formułowanie wypowiedzi ustnych
- Będą uważnie słuchać innych
- Będą dostrzegać zagrożenia związane z niewłaściwym korzystaniem z mediów
- Będą próbować kojarzyć stany emocjonalne z określonymi barwami
- Będą opisywać i oceniać sytuacje przyjemne i nieprzyjemne
- Bedą okazywać radość ze wspólnego działania i tworzenia

O czym szumią drzewa
Dzieci:
- Będą rozpoznawać i nazywać wybrane drzewa iglaste, liściaste, owocowe oraz ich owoce i nasiona
- Będą opisywać wygląd jesiennego lasu
- Przypomną sobie zasady zachowania w lesie
- Poznają wybrane gatunki pająków oraz owadów
- Będą wskazywać nazwy ptaków, które zostają w Polsce na zimę i te, które odlatują do ciepłych krajów
- Będą szacować elementy w zbiorach
- Będą dokonywać pomiaru przy użyciu sznurka i miarki krawieckiej

Jesienne strategie zwierząt
Dzieci:
- Poznają wygląd i nazwy zwierząt leśnych oraz ich kryjówek
- Będą opisywać wygląd zwierząt leśnych
- Poznają czym się odżywiają zwierzęta leśne i które zapadają w sen zimowy
- Będą rozpoznawać za pomocą dotyku różne faktury materiałów
- Będą przejawiać życzliwość i troskę w stosunku do zwierząt
- Będą doskonalić rozumienie pojęcia „para”
- Będą opisywać wygląd wybranych zwierząt
- Będą tworzyć rytmy i rymy

(28-09-2024 r.)


Wrzesień

Ja i ty to my
Dzieci:
- będą wzmacniać zainteresowanie czytaniem poprzez wprowadzenie elementów metody czytania globalnego
- będą uczestniczyć w zabawach ruchowych, rytmiczno-muzycznych, ćwiczeniach porannych oraz ćwiczeniach gimnastycznych
- poznają sposoby przedstawiania przestrzeni na płaszczyźnie (mapy, plany)
- będą klasyfikować przedmioty według kilku wybranych cech
- będą przeliczać przedmioty w swoim otoczeniu, tworzyć zbiory oraz porównywać ich wielkości
- będą odczytywać informację przedstawione symbolicznie
- będą rozwijać umiejętności autoprezentacji ze wskazywaniem swoich mocnych stron, predyspozycji i faktycznych osiągnięć

Spotkanie z latawcem
Dzieci:
- będą rozwijać koordynację ruchową, która przygotuje je do nauki pisania i czytania
- będą umacniać więzi z grupą rówieśniczą i wychowawcą oraz aktywnie włączać się w podejmowane działań grupowych
- będą doskonalić umiejętności posługiwania się gestem, mimiką, ruchem w celu wyrażenia określonych treści
- będą dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów
- będą kształtować słuch fonematyczny
- będą wzbudzać zainteresowanie czytaniem i literami

Pożegnanie lata
Dzieci:
- pogłębią wiedzę na temat własnego kraju poprzez zabawy z mapą
- będą dostrzegać cechy charakterystyczne dla krajobrazów Polski
- utrwalą znajomość symboli narodowych i wzbudzą do nich szacunek
- utrwalą nazwy i wygląd letnich kwiatów i owoców
- będą rozwijać pamięć oraz myślenie skojarzeniowe
- będą kształtować umiejętności czytania obrazów, symboli oraz całościowego rozpoznawania wyrazów (czytanie globalne)
- będą doskonalić umiejętności klasyfikowania, przeliczania oraz porównywania elementów w zbiorach

Tajemnice ziemi
Dzieci:
- będą poznawać poprzez swoje zmysły otaczający świat
- pogłębią wiedze oraz zainteresowania na temat naszej planety i jej położenia w kosmosie
- pogłębią wiedzę o kontynentach oraz ich faunie, florze i mieszkańcach
- będą rozwijać wyobraźnię muzyczną poprzez odtwarzanie sekwencji rytmicznych
- pogłębią zainteresowanie czytaniem, literami oraz cyframi
- będą rozwijać umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi

(31-08-2024 r.)