Jaka pogoda w marcu?
Dzieci:
- poznają różne przysłowia o pogodzie
- odkryją literę N, n w trakcie zabawy
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Marcowe bliźniaczki
- wezmą udział w grze dydaktycznej Burza rozwijając umiejętność dodawania i odejmowania (5latki)
- będą bawić się z piosenką Marcowe przewroty
- zapoznają się z obiegiem wody w przyrodzie poprzez zabawy badawcze Jak powstaje deszcz
- wykonają pracę plastyczną na temat Tęcza
Po czym można poznać, że nadchodzi wiosna?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej Zmiany w przyrodzie
- odkryją w trakcie zabawy literę F, f
- zaprojektują ogrody podczas zabawy tematycznej Projektant ogrodów
- będą bawić się z piosenką Kolorowa Pani Wiosna
- wykonają pracę plastyczną na temat Pierwsze kwiaty wiosny
Z czego to jest zrobione?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Produkty
- odkryją literę G, g w trakcie zabaw
- rozwiną myślenie przyczynowo – skutkowe podczas zabawy tematycznej Zanim powstanie kanapka
- podczas zabawy badawczej Swetry i sweterki poznają pochodzenie wełny
- dowiedzą się w jaki sposób otrzymywany jest papier
- wykonają pracę plastyczną Barwienie papierem
Wiosna na wsi
Dzieci:
- wysłuchają opowiadań Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby Kaczęta, prosięta… konięta? oraz Wiktorii Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Kolekcja kart lub Misja ratunkowa
- będą dzielić nazwy zwierząt na sylaby i głoski
- będą rozpoznawać głosy zwierząt wiejskich
- poznają literę f, F : mała i wielką, drukowaną i pisaną
- wysłuchają piosenki Na wiejskim podwórku
- poznają różne rodzaje wag
- będą ważyć przedmioty - określać, co jest cięższe, a co lżejsze
- dowiedzą się, jak nazywają się dzieci zwierząt wiejskich
- dowiedzą się, jakie obowiązki ma rolnik
- ułożą historyjkę obrazkową
- wykonają pracę plastyczną Makieta wiejskiego podwórka
(01-03-2025 r.)
Kim będę kiedy dorosnę
Dzieci:
- poznają zawody, które były potrzebne w przeszłości, dowiedzą się jakie są popularne obecnie
- wyjaśnią kim jest wynalazca i czym jest wynalazek
- zapoznają się z obrazem graficznym litery C, c
- będą się bawiły z piosenką K. Gowik Kim będą w przyszłości
- utrwalą zawody swoich rodziców w trakcie zabawy matematycznej Jakie zawody wykonują moi rodzice?
- porozmawiają na temat Kim będę w przyszłości. Sytuacyjne wykorzystanie wiersza S. Kraszewskiego Zawody
- wykonają pracę plastyczno-techniczną Telefon z recyklingu
Czy kot w butach był na weselu Kopciuszka?
Dzieci:
- wymienią ulubione postacie z dziecięcych bajek
- poznają obraz graficzny litery P. p
- będą słuchać piosenki Kraina fantazji K. Gowik
- odkryją zapis cyfrowy liczby 10 w trakcie zabawy matematycznej Bajkowe przygody
- poznają zawód bibliotekarza i dowiedzą się jak korzystać z biblioteki
- wykonają swoją książeczkę w trakcie zajęć plastycznych
Gdzie mieszka sztuka ?
Dzieci:
- wzbogacą wiadomości na temat teatru, kina, filharmonii
- zapoznają się z obrazem graficznym litery R, r
- wysłuchają opowiadania A. Widzowskiej Córki pani Sztuki
- porozmawiają na temat Czym jest sztuka? Słuchając piosenki K. Gowik o takim tytule
- poznają prace niektórych artystów malarzy
- wykonają pracę plastyczną inspirując się malarzem Vincentem van Goghiem
Kiedy żyły dinozaury
Dzieci:
- rozwiną wiedzę na temat dinozaurów
- wymienią jakie rodzaje dinozaurów żyły na Ziemi
- poznają zawód paleontologa
- wysłuchają piosenkę K. Gowik Kura i dinozaury
- poznają mięsożerne dinozaury w trakcie zabawy matematycznej
- spróbują odpowiedzieć na pytanie Co łączy dinozaury i smoka?
- wykonają pracę plastyczną Dinozaur roślinożerny wybraną przez siebie techniką
(02-02-2025 r.)
Czy można cofnąć czas?
Dzieci:
- poznają zwyczaje wiązane z powitaniem Nowego Roku
- dowiedzą się wyglądają i działają współczesne zegary
- przypomną sobie wiadomości o cykliczności występowania nocy i dni, pór roku
- odkryją w trakcie zabawy literę U, u
- będą bawiły się przy piosence Krystyny Gowik Cztery pory roku
- wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej Nieudana zamiana
- wykonają pracę plastyczną Dzień i noc
Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
Dzieci:
- dowiedzą się, na czym polega praca leśniczego
- poznają sposoby dokarmiania zwierząt
- wysłuchają opowiadanie B. Szelągowskiej Zimowi pomocnicy
- odkryją literę J, j w trakcie zabawy
- odkryją zapis cyfrowy liczby 8 w trakcie zabaw matematycznych
- będą rozwijać mała motorykę w trakcie zabawy plastycznej Wrona
- wykonają pracę plastyczno-techniczną pod tytułem Karmnik
Kto to taki mama mamy, tata taty?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania M. Skrętkowskiej-Zaremby Skarby dzieciństwa
- odpowiedzą na pytanie, Dlaczego babcia i dziadek są ważni dla rodziny?
- odkryją literę Y, y w trakcie zabawy
- będą śpiewały piosenkę J. Kucharczyk Moja babcia i mój dziadek
- odkryją zapis cyfrowy liczby 9
- wykonają upominki la babci i dziadka
Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania A. Widowskiej Bal karnawałowy
- wykonają stroje karnawałowe z przedmiotów codziennego użytku
- będą śpiewać piosenkę G. Gowik Balonowy bal
- rozwiną swoje umiejętności plastyczne wykonując papierowego pączka
- dowiedzą się, na czym polega tradycja tłustego czwartku
- poznają popularne zabawy karnawałowe
- wymienią produkty spożywcze, które posiadają cukier
(01-01-2025 r.)
Co cieszy Mikołaja?
Dzieci:
- poznają tradycje związane ze świętym Mikołajem w innych krajach
- dowiedzą się, dlaczego Rudolf w zaprzęgu spełnia wyjątkową rolę
- spróbują odpowiedzieć na pytanie ile pudełek jednocześnie można przewieść na sankach
- wypowiedzą się na temat, dlaczego pomaganie innym jest takie ważne
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej W oczekiwaniu na świętego Mikołaja
- odkryją literę E, e w trakcie zabawy (5-latki)
- będą bawiły się z piosenką J. Kucharczyk Mikołajowa piosenka
- odkryją zapis cyfrowy liczby 7 (5-latki)
- wykonają pracę plastyczną Mikołaj z talerzyka
Jakie sporty uprawia Pani Zima?
Dzieci:
- dowiedzą się, jakie są charakterystyczne cechy zimy
- wzbogacą wiedzę o wybrane właściwości śniegu i lodu
- zapoznają się z wybranymi sportami zimowymi
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Zima czy lato?
- odkryją w trakcie zabaw literę s, S (5-lqtki)
- będą śpiewać piosenkę K. Gowik List do zimy
- utrwalą dni tygodnia w trakcie zabawy z wierszem T. Fiutowskiej Co robią zimą dni tygodnia
- wykonają pracę plastyczną Zimowy krajobraz
O czym w święta każdy z nas pamięta?
Dzieci:
- dowiedzą się, jakie tradycje związane są ze Świętami Bożego Narodzenia
- poznają sposoby przesyłania świątecznych życzeń
- odkryją literę B, b w trakcie zabawy (5-latki)
- będą rozwijać kompetencje językowe i matematyczne przez stosowanie pojęć wcześniej, później, teraz (5 latki)
- wyjaśnią słowa piosenki K. Gowik Święta zawsze są tam gdzie mój dom
- wykonają dekoracje na choinkę w Sali przedszkolnej
- wezmą udział w zabawach z liczbami Zakodowane zdjęcia
Który żywioł jest najważniejszy?
Dzieci:
- zapoznają się z rolą ognia w życiu człowieka
- wzbogacą wiedzę na temat wody i jej właściwości
- będą układać Wodne rytmy w trakcie zajęć matematycznych
- wykonają pracę plastyczno-techniczną Cztery żywioły
- będą bawić się z piosenką Cztery żywioły J. Kucharczyk
(01-12-2024 r.)
A deszcz pada i pada
Dzieci:
- wysłuchają wiersza Jadwigi Koczanowskiej Listopad
- dowiedzą się, jakie zjawiska występują w przyrodzie późną jesienią
- odkryją literę I, i na podstawie wyrazów igła i Irenka
- wykorzystają do zabaw rytmicznych piosenkę K. Gowik Kłótnia kaloszy
- będą rozwijały kompetencje matematyczne poprzez przeliczanie, dodawanie i odejmowanie na konkretach, klasyfikowanie według 2 cech
- poznają cyfrę 5 w aspekcie porządkowym i kardynalnym
- rozwiążą zagadki werbalne o jesiennej pogodzie Wiesławy Żaby-Żabińskiej
- wykonają pracę plastyczną, wybraną przez siebie techniką, na temat Kiedy pada deszcz?
Co powinien wiedzieć każdy Polak?
Dzieci:
- wysłuchają legendy O Lechu, Czechu i Rusie
- zapoznają się z piosenką To jest Polska K. Gowik
- dowiedzą się jak wygląda litera T, t, na podstawie opowiadania Tata Tomka
- ułożą menu na bal ludowy
- odkryją na mapie ciekawe miejsca w Polsce
- pracując z mapą poznają sąsiadów Polski
- wykonają pracę plastyczną Ekoflaga
Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
Dzieci:
- dowiedzą się jak wyglądają polskie stroje ludowe
- ułożą menu na bal ludowy
- poznają historię pluszowego misia
- odkryją literę D, d w trakcie zabawy
- rozpoznają cyfrę 0
- wykonają pracę plastyczną Smok wawelski
Gdzie można zobaczyć Małą Niedźwiedzicę i wielką Niedźwiedzicę?
Dzieci:
- dowiedzą się, jaki jest kosmos, jak wygląda układ słoneczny
- będą nazywać planety krążące wokół Słońca
- odkryją literę K, k w trakcie zabawy
- wysłuchają opowiadania Agaty Widowskiej Wywiad z kosmitą
- odkryją zapis cyfrowy liczby 6
- będą bawić się z piosenką Układ słoneczny, słowa J. Kuchaczyk
(31-10-2024 r.)
Jak jesienią dbać o zdrowie?
Dzieci:
- dowiedzą się, co należy zrobić, kiedy ktoś się źle czuje
- porozmawiają o tym, na czym polega praca lekarza
- wypowiedzą się na temat, co to jest piramida zdrowego żywienia
- wymienią zachowania sprzyjające zdrowiu
- dowiedzą się, co to są przetwory i z czego powstają
- poznają jak wygląda litera a, A w toku zabaw
- poznają obraz graficzny liczby 1
- rozpoznają kwadrat wśród innych figur
- wypowiedzą się na temat tekstu M. Sobolewskiej U lekarza
- będą śpiewać piosenkę Mieszkańcy słoików
- wykonają plakat reklamowy Bądź silny i zdrowy, pracę plastyczną Kostka do zabaw ruchowych
- porozmawiają na temat Witaminy ukryte w przetworach
Kto może być nauczycielem?
Dzieci:
- wypowiedzą się jak może wyglądać przedszkole marzeń
- dowiedzą się, na czym polega zawód nauczyciela
- porozmawiają o tym, kim jest nauczyciel i gdzie można go spotkać
- wymienią, jakie wynalazki powstały na przestrzeni lat
- rozpoznają kształt litery l, L
- poznają obraz graficzny cyfry 2
- wypowiedzą się na temat wysłuchanego opowiadania M. Sobkowiak Przedszkole marzeń
- wysłuchają piosenki Dzień Nauczyciela
- będą uczestniczyć w zabawach: Pan Cyferka, Pani Mikstura, Nauczę cię, Wynalazek dla nauczyciela
- wykonają pracę plastyczną Kwiaty
- będą uczestniczyć w rozmowach: Kilka słów o nauczycielu, Dzień Nauczyciela
- poznają znaczenie związku frazeologicznego nauka nie poszła w las
W co się bawi z nami jesienny wiatr?
Dzieci:
- potrafią ubrać się stosownie do pogody
- wymienią, w jaki sposób wykorzystywany jest wiatr w życiu roślin i ludzi
- poznają urządzenia stosowane do pomiaru wiatru
- dowiedzą się jak intuicyjnie rozumieć znaczenie wyrazów należących do tej samej rodziny
- zrozumieją, dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia
- poznają literę o, O
- rozpoznają kształt cyfry 3
- wysłuchają opowiadania M. Sobkowiak Niespodzianka na niebie
- będą słuchać i śpiewać piosenkę Psotny deszczyk
- wykorzystają motyw wiatru w zabawach językowych, logopedycznych i tematycznych: Mieć wiatr we włosach, W zdrowym ciele – zdrowy duch
- będą pracować w grupach nad Jesienną garderobą
- wezmą udział w grze Jesienne zawody
- wykonają pracę plastyczną Dmuchawiec
Jaki plan na jesień maja zwierzęta?
Dzieci:
- potrafią wymienić, jakie są jesienne zwyczaje zwierząt
- wypowiedzą się na temat mieszkańców lasu
- dowiedzą się, jakie ptaki odlatują lub przylatują jesienią albo pozostają w Polsce na zimę
- poznają sposoby wytwarzania ciepła
- poznają jak wygląda litera m, M
- rozpoznają znak graficzny cyfry 4
- porozmawiają na temat treści opowiadań: M. Sobkowiak Pasjonat i miłośnik ptaków, oraz D. Głośnickiej Zapasy wiewiórki
- będą bawiły się z piosenką Jesienne zagadki
- wykonają pracę na rzecz zwierząt Przekąska dla ptaków
- będą eksperymentować w zabawach: Łyżeczki, Wytwarzamy ciepło, Czy jest cieplej?
- będą uczestniczyć w zabawach: Kogo słyszę, Zebranie na leśnej polanie, Gdy jest nam zimno, Co to za podział? Odszyfruj nazwy, Zapamiętaj, co jest w walizce
- wezmą udział w dyskusji, pracy w grupie: Jesienna garderoba, Śniadanie dla jeża
(29-09-2024 r.)
Co słychać w przedszkolu?
Dzieci:
- wysłuchają bajkę Lisek Tolek w przedszkolu
- określą kierunki (od siebie) w sytuacjach zabawowych Zaczynam się orientować, która ręka jest lewa, która prawa. Co jest przede mną, a co za mną, co jest w górze
- poznają zasady zawarte w kodeksie przedszkolaka
- rozpoznają swoje znaczki w szatni w zabawie dydaktycznej Parking ze znaczkami
- uczestniczą w zabawach inspirowanych piosenką Po co jest przedszkole? M. Broda-Bajak
Jak być bezpiecznym?
Dzieci:
- poznają wyposażenie apteczki pierwszej pomocy i dowiedzą się, w jakich sytuacjach z nich korzystać
- wysłuchają wiersz K. Wiśniewskiego Kolorowe znaki, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej Znaki drogowe
- wykonują pracę plastyczną Sygnalizator świetlny
- zrozumieją, jakie zagrożenie niesie zabawa w niewłaściwych miejscach – wykorzystanie historyjki obrazkowej Przygoda z piłką
- będą reagować ruchem na różne instrumenty perkusyjne podczas zabaw inhibicyjno – incytacyjnych
Jakie są moje super moce?
Dzieci:
- nauczą się dostrzegać swoje mocne strony
- wysłuchają piosenkę Świat emocji i nauczą się śpiewać jej refren
- poznają cechy przedmiotu wielozmysłowo w zabawie Widzę, czuję, słyszę, smakuje
- wykonają gniotka z balona i mąki ziemniaczanej
- będą nazywać swoje emocje słuchając opowiadania M. Sobkowiak W krainie emocji
- w Międzynarodowym Dniu Kropki opowiedzą o swoich talentach i zainteresowaniach
Co zmienia się jesienią?
Dzieci:
- będą wymieniać oznaki jesieni na podstawie opowiadania M. Sobkowiak Grzybobranie
- dowiedzą się jak wygląda liść klonu, dębu, kasztanowca
- zapoznają się z piosenką A. Janosz Jedzie jesień
- będą kontynuować Jesienny rytm, ustawiając przy liściu owoc z tego samego drzewa
- wykonają pracę plastyczną Jesienny pejzaż
- będą uczestniczyć w zabawie matematycznej Skoczny kasztan
(31-08-2024 r.)