Mijają dni, miesiące, lata...
Dzieci:
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Upływający czas
- poznają różne rodzaje zegarów
- poznają litery s, S: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie
- wysłuchają piosenki Czasolot
- odczytają godziny z tarczy zegara
- powtórzą nazwy pór roku
- poznają nazwy miesięcy
- dopasują miesiące do pór roku
- zauważą stałe następstwo lat, miesięcy, pór roku, dnia i nocy
- będą rozwijać myślenie logiczne
-będą rozwijać umiejętność planowania podczas wykonania kalendarza zabaw
- wykonają pracę plastyczną Moje pudełko wspomnień
Zima i zwierzęta
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania Stanisława Karaszewskiego Dokarmianie ptaków
- zrozumieją potrzebę dokarmiania zwierząt zimą
- poznają litery n, N: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- dowiedzą się, że działanie matematyczne, w którym przybywa elementów. nazywa się dodawaniem
- poznają znak dodawania: +
- będą przeliczać w dostępnym zakresie
- wysłuchają i nauczą się piosenki: Dokarmiajmy zwierzęta
- poznają pracę leśnika
- będą poznawać ciekawostki z życia zwierząt leśnych
- poznają przysmaki zwierząt za pomocą zmysłu dotyku
- poznają zwierzęta mieszkające w Arktyce
- będą rozwijać rozumowanie matematyczne
- wykonają pracę plastyczną Niedźwiedź polarny
Babcia i dziadek
Dzieci:
- wysłuchają wiersza Moniki Czoik-Nowickiej Babcia i Dziadek
- będą tworzyć drzewo genealogiczne
- poznają litery b, B: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- odkryją zapis cyfrowy liczby 8
- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie
- wysłuchają i nauczą się piosenki Moi kochani
- będą opowiadać o swoich babciach i dziadkach
- wzbudzą zainteresowanie członkami najbliższej rodziny
- rozwiążą zagadki
- wypowiedzą się na temat spędzania czasu z rodziną
- będą doskonalić umiejętność dodawania
- będą współdziałać w grupie podczas wykonywania zadania
- wykonają prace plastyczną Prezenty dla babci i dziadka
Karnawał
Dzieci:
- wysłuchają wiersza Moniki Czoik-Nowickiej W karnawale
- poznają tradycje karnawałowe w Polsce i na świecie
- będą porównywać liczebność dwóch zbiorów
- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie
- będą doskonalić myślenie matematyczne
- wysłuchają i nauczą się piosenki Bale w karnawale
- będą doskonalić myślenie logiczne
- rozwiążą zagadki
- będą uczestniczyć zabawach badawczych
- wykonają pracę plastyczną Maska karnawałowa
(01-01-2025 r.)
Jak wyglądał świat przed milionami lat?
Dzieci:
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej Dinozaury w przedszkolu
- wzbogacą wiedzę na temat czasów prehistorycznych
- poznają ciekawostki z życia dinozaurów
- poznają literę L,l : małą i wielką, drukowaną i pisaną w toku zabawy
- poznają znaki matematyczne:<,>,=
- będą porównywać liczebność zbiorów
- wysłuchają piosenki Zwierzęta dawnych czasów
- poznają termin epoka lodowcowa
- określą różnice w stroju roboczym i stroju galowym górnika
- zbadają właściwości węgla
- wymienią produkty, które otrzymujemy z węgla
- wyjaśnią termin mikołajki
- będą współpracować z rówieśnikami podczas zabaw
- wykonają pracę plastyczną Mikołaj
Idzie zima ze śniegiem.
Dzieci:
- wysłuchają wiersza Krystyny Datkun- Czerniak Pracowita zima
- poznają charakterystyczne cechy zimy
- poznają literę Y, y: małą i wielką, drukowaną i pisaną w toku zabawy
- odkryją zapis cyfrowy liczby 7
- będą przeliczać w dostępn6ym dla siebie zakresie
- wysłuchają i nauczą się piosenki List do zimy
- będą oglądać reprodukcje malarskie
- wyjaśnią znaczenie przysłów o zimie
- będą poszukiwać zimy w najbliższym otoczeniu
- będą wykonywać ćwiczenia dźwiękonaśladowcze
- ustalą zasady bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw
- będą badać i określać właściwości śniegu
- będą doskonalić umiejętność eksperymentowania, szacowania i przewidywania
- wykonają pracę plastyczną Mój bałwanek
Idą święta.
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Wspomnienie prababci Pelagii
- poznają tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
- poznają literę R, r : małą i wielką, drukowaną i pisaną w toku zabawy
- wysłuchają i nauczą się piosenki Domowe święta
- będą nazywać dni tygodnia
- zauważą rytm i stałe następstwo dni tygodnia
- będą badać ozdoby choinkowe wykonane z różnych tworzyw
- opowiedzą o tradycji ubierania choinki, przygotowywania wieczerzy wigilijnej, składania sobie życzeń podczas świąt Bożego Narodzenia
- będą nazywać potrawy wigilijne
- będą rozwijać myślenie logiczne
- będą określać kierunki ustalać położenie obiektu na płaszczyźnie
- wykonają pracę plastyczną Kartka bożonarodzeniowa
Planeta Fantazja
Dzieci:
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- wysłuchają wiersza Moniki Czoik- Nowickiej Planeta Fantazja
- będą rozwijać inwencję twórczą i myślenie logiczne
- będą klasyfikować figury zgodnie z podanymi warunkami
- wysłuchają i nauczą się piosenki Moje piękne marzenia”
- poznają nazwy żywiołów
- obejrzą domy przyszłości
- zaprojektują domy przyszłości
- będą czynnie uczestniczyć w eksperymencie
- będą rozwijać kreatywność
- ułożą historyjkę obrazkową z zachowaniem kolejności zdarzeń
- poprowadzą zajęcia dla młodszych kolegów i koleżanek
- wykonają pracę plastyczną Ściana fantazji
(01-12-2024 r.)
Moja rodzina i mój dom
Dzieci:
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Nasze ulubione miejsca
- będą opisywać członków rodziny
- poznają literę i, I mała i wielką, drukowaną i pisaną w toku zabawy
- poznają figurę geometryczną- trójkąt
- będą rozwijać słuch fonematyczny
- dostrzegą efekt odbicia i symetrii
- złożą figury według osi symetrii
- wyjaśnią, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt
- wykonają kotka z papieru, techniką orgiami
- poznają właściwości magnesu
- wymienią nazwy urządzeń elektrycznych używanych dawniej i dziś
- rozwiążą zagadki pantomimiczne
Co powinienem wiedzieć o Polsce?
Dzieci:
- poznają polskie legendy
- poznają literę t,T małą i wielką, drukowaną i pisaną w toku zabawy
- odkryją zapis cyfrowy liczby 5
- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie
- wysłuchają i nauczą się piosenki To jest Polska
- poznają miejsca charakterystyczne dla Polski
- będą nazywać potrawy regionalne
- będą opisywać polskie stroje ludowe
- wysłuchają polskich pieśni ludowych
- poznają kroki poloneza
- rozpoznają znane Polki i znanych Polaków
- wypowiedzą się na temat Czy dobrze być znanym ?
- wymienią polskie symbole narodowe
- poznają znaczenie pojęcia niepodległość
- wykonają pracę plastyczną Kokarda narodowa
- będą nazywać symbole i znaki określające kierunek drogi, wyjaśnią ich znaczenie
- wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Wizyta w bibliotece
Moje prawa i obowiązki
Dzieci:
- wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej Prawa i obowiązki
- dowiedzą się jakie mają prawa
- określą swoje obowiązki
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- poznają literę d, D mała i wielką, drukowaną i pisaną w toku zabawy
- odkryją zapis cyfrowy liczby 0
- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie
- utrwalą nazwy figur geometrycznych
- dowiedzą się, czym zajmuje się organizacja UNICEF
- będą liczyć słowa w zdaniach
- będą rozmawiać na temat praw i obowiązków przedszkolaka
- będą rozróżniać i nazywać różne emocje
- będą nazywać kierunki w przestrzeni: prawo, lewo, góra, dół
- będą posługiwać się symbolami przy określeniu kierunków
- wykonają pracę plastyczną Moje emocje
Moje zdrowie i bezpieczeństwo
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania Stanisława Karaszewskiego Jazda bez trzymanki
- przypomną numery telefonów alarmowych
- poznają literę k, K mała i wielką, drukowaną i pisaną w toku zabawy
- odkryją zapis cyfrowy liczby 6
- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie
- będą tworzyć zbiory
- wysłuchają i nauczą się piosenki Lekcja zdrowia
- wymienią zachowania sprzyjające lub zagrażające bezpieczeństwu i zdrowiu
- dowiedzą się, co zrobić w przypadku kontaktu z nieznajomą osobą
- będą nazywać przedmioty służące do utrzymywania higieny osobistej oraz porządku w różnych pomieszczeniach, opiszą ich zastosowanie
- wyjaśnią znaczenie powiedzeń związanych ze zdrowiem i czystością
- wyjaśnią, na czym polega zdrowy styl życia
- dowiedzą się, co to jest piramida zdrowego żywienia
- będą określać kierunki
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- wykonają pracę plastyczną Rower
(31-10-2024 r.)
Idzie Jesień… przez ogród i sad
Dzieci:
- będą uczestniczyły w proponowanych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- wysłuchają opowiadania S. Karaszewskiego Owocowa uczta
- poznają literę o, O: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- odkryją zapis cyfrowy liczb: 1 i 2
- będą przeliczać w dostępnym zakresie
- wysłuchają i nauczą się piosenki Dary jesieni
- zdobędą informacje na temat życia i zwyczajów niektórych zwierząt
- będą dzielić słowa na sylaby i głoski
- będą nazywać owoce krajowe i zagraniczne
- wymyślą nazwiska od nazw owoców
- wykonają puzzle z obrazków owoców
- wykonają pracę plastyczną W spiżarni oraz pracę wspólną Drzewo jesienne
Idzie Jesień… do zwierząt
Dzieci:
- będą uczestniczyć w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej Przyjaciele z Choinkowego lasu
- poznają literę a, A: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- określą zapis cyfrowy liczby 3
- będą przeliczać w dostępnym sobie zakresie
- wysłuchają i nauczą się piosenki Jesienna zagadka
- zdobędą wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią
- będą wyjaśniać w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy
- ułożą historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń i opowiedzą ją
- będą rozwijać słuch fonematyczny
- będą oglądać albumy o zwierzętach
- będą rozwijać orientację w schemacie własnego ciała
- wykonają pracę plastyczną Lisek
Skąd mamy te produkty?
Dzieci:
- będą uczestniczyć w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej Historia zapisana w zdjęciach
- poznają pracę hutnika, rolnika i mleczarza
- poznają literę m, M: małą i wielką, drukowaną i pisaną
- poznają figurę geometryczną - prostokąt
- utrwalą nazwy liczebników porządkowych
- wysłuchają i zaśpiewają piosenkę Jak to z chlebem było
- będą klasyfikować i kontynuować rytm
- poznają właściwości mąki i wełny
- poznają etapy produkcji chleba i papieru
- będą doskonalić logiczne myślenie
- wykonają pracę plastyczną obrazek z figur
Idzie jesień… z deszczem
Dzieci:
- będą uczestniczyć w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych
- wysłuchają wiersza I. R. Salach Jesienna muzyka
- poznają literę e, E małą i wielką, drukowaną i pisaną
- odkryją zapis cyfrowy liczby 4
- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie
- wysłuchają i nauczą się piosenki Psotny deszczyk
- wskażą przedmioty, które unoszą się na wodzie i te które toną
- będą układać antonimy i rymy
- wskażą pożyteczną i szkodliwą działalność wiatru
- wykonają pracę plastyczną Pod parasolem
- będą doskonalić umiejętność szacowania i przewidywania
(30-09-2024 r.)
To jestem ja
Dzieci:
- utworzą przyjazną atmosferę w grupie, zapamiętają swoje znaczki
- poznają zapis graficzny swoich imion, ułożą je z rozsypanki literowej według wzoru, poćwiczą analizę i syntezę sylabową, dowiedzą się, co to jest sylaba
- będą dbać o właściwe relacje w zabawach i sytuacjach codziennych w grupie
- poznają zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas spacerów i zabaw na świeżym powietrzu
- wysłuchają wiersza Kolorowe wspomnienia Natalii Łachoty, porozmawiają na jego temat oraz będą wspominać wakacyjny czas;
- posłuchają i zaśpiewają piosenkę Do przedszkola
- wykonają pastelami pracę plastyczną Wspomnienia z wakacji oraz pracę przestrzenną z origami Żaglówka
- rozwiną umiejętności porównywania liczebności zbiorów podczas zabaw i ćwiczeń matematycznych
- będą uczestniczyły w zabawach i ćwiczeniach ruchowych, kształtujących prawidłową postawę ciała i zapobiegającym wadom postawy, np.
Z kamyka na kamień – zabawa z elementem skoku, Lis i kury – zabawa bieżna, Chwiejący mostek - zabawa z elementami równowagi, itd.
- wysłuchają wiersza A. Widzowskiej Jaki jestem, opowiedzą jak się nazywają i co lubią
- nazwą części ciała i podzielą ich nazwy na sylaby, wskażą je na ilustracji
- utrwalą orientację w schemacie ciała, zabawy z woreczkami, lusterkami
- wezmą udział w zabawach badawczych z wykorzystaniem zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku i słuchu
Moja grupa
Dzieci:
- poznają, utrwalą adres i numer przedszkola
- poznają kąciki tematyczne w sali
- wysłuchają wiersza B. Szelągowskiej Nasze zasady, wspólnie z nauczycielem stworzą kodeks zasad grupowych i podpiszą go wykonując kwiatki
ze swoją wizytówką w środku
- wysłuchają i nauczą się piosenki Krąg dziecięcych rąk oraz wykonają jej instrumentalizację
- będą ćwiczyły słuch fonematyczny określając pierwszą i ostatnią głoskę w wybranych wyrazach, dowiedzą się czym jest głoska
- będą uczestniczyć w zabawach integracyjnych: O kim mówię; Królu, królu daj wojaka; Szukam przyjaciela; Głuchy telefon i in.
- poznają obowiązki dyżurnych w grupie, będą wdrażani do pomocy w nakrywaniu do stołu, dbaniu o ład i porządek w sali
- wspólnie stworzą kalendarz urodzin dzieci z grupy
- wykonają pracę plastyczną Wiewiórka
- będą uczestniczyły w zabawach i ćwiczeniach ruchowych, kształtujących prawidłową postawę ciała i zapobiegającym wadom postawy, np.
Przeciąganie liny, Skaczemy – zabawy ze skakankami, Berek ze zmianą miejsc – zabawa bieżna,
Woreczki na głowie – zabawa z elementami równowagi, i in.
- wezmą udział w grach matematycznych Przeliczamy, układamy integrujących grupę
- wysłuchają opowiadania W. Kowalskiej i Macieja Ciechomskiego Burzliwe popołudnie i porozmawiają o emocjach
Moja droga do przedszkola
Dzieci:
- przypomną zasady ruchu drogowego słuchając opowiadania B. Szelągowskiej Skrzyżowanie bez świateł
- poznają figurę geometryczną – koło
- utrwalą numery alarmowe do służb ratowniczych
- wybiorą się na spacer na pobliskie skrzyżowanie, będą nazywały wybrane znaki drogowe, poznają zasady bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię
- wezmą udział w zabawie dydaktycznej – Znaki drogowe
- będą uczestniczyły w zabawach i ćwiczeniach ruchowych, kształtujących prawidłową postawę ciała i zapobiegającym wadom postawy, np. Idę po prawej stronie chodnika – zabawa z elementami równowagi, Jedź, gdy zielone, stój, gdy czerwone!
- zabawa ruchowa oorientacyjno-porządkowa, Uciekające ringo – zabawa z elementami rzutu i łapania
- wysłuchają i zaśpiewają piosenkę Kolorowe światła
- będą wykonywać ćwiczenia logopedyczne, doskonalić umiejętność prawidłowego wypowiadania głosek
- w zabawie dramowej Na pomoc będą utrwalały znajomość numerów alarmowych
- wykonają wspólną pracę plastyczną Bezpieczeństwo przede wszystkim
- weźmie udział w zabawie tematycznej Jestem ratownikiem, zrobi opatrunek koledze, koleżance
- ułoży obrazek z części w zabawie Pojazdy uprzywilejowane
- będzie ćwiczyć orientację w przestrzeni w zabawie GPS
Jesień w parku i w lesie
Dzieci:
- zapoznają się ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie jesienią, wycieczka do parku W poszukiwaniu jesieni
- będą rozpoznawać drzewa po liściach i owocach, poznają budowę drzewa
- oglądną reprodukcje i zdjęcia w zabawie Jesień w obrazach, porozmawiają o nich
- posłuchają i zaśpiewają piosenkę Niteczka do niteczki
- będą ćwiczyć słuch fonematyczny wyróżniając głoskę w nagłosie i wygłosie wybranych wyrazów
- będą kształtować orientacje w przestrzeni w Kasztankowej zabawie
- przypomną sobie cechy kwadratu, rozwiną umiejętności klasyfikowania oraz przeliczania
- będą uczestniczyć w zabawie badawczej z zastosowaniem materiału przyrodniczego Eksperyment Pani Jesieni
- poćwiczą orientację na kartce papieru, wykonując pracę plastyczną Dyktando rysunkowe
- wykonają pracę plastyczną Kolory jesieni i pracę przestrzenną Grzyby
- będą uczestniczyły w zabawach i ćwiczeniach ruchowych, kształtujących prawidłową postawę ciała i zapobiegającym wadom postawy, np. Wymiana towaru
– zabawa ruchowa z elementami toczenia, Żołędziowe liczydło – zabawa ruchowa z elementami czworakowania,
- zagrają na instrumentach perkusyjnych
(31-08-2024 r.)