Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na rok szkolny 2025/2026


Listopad 2025

Październik 2025

Wrzesień 2025


Listopad

Pogoda listopadowa
Dzieci:
• odpowiedzą na pytanie: "Co to jest pogoda"?
• poznają zjawisko obiegu wody w przyrodzie
• opowiedzą jak wygląda niebo w deszczowy dzień
• obserwować będą co się dzieje z deszczem jak spadnie na ziemię
• poznają sposoby ochrony człowieka przed deszczem
• doskonalić będą umiejetność szacowania (mniej, więcej, tyle samo)
• rozpoznają dźwięk padającego deszczu wśród innych
• badać będą właściwości wody
• opiszą wygląd parasola
• poznają pozytywne i negatywne aspekty wiatru dla człowieka i przyrody
• poznają zjawisko mgły
• poznają różnice między mgłą, a dymem

Bajki, baśnie i bajeczki
Dzieci:
• poznają tradycyjne bajki znane w literaturze dziecięcej
• rozwiną zainteresowania czytelnicze
• wzbogacą słownictwo o nowe wyrażenia związane z bohaterami bajek
• zrozumieją, że nie należy mówić innym wszystkiego o sobie
• nauczą się,że nie można podawać swojego adresu zamieszkania nieznajomym osobom
• dowiedzą się dlaczego nie można rozmawiać z nieznajomymi
• zrozumieją dlaczego należy przestrzegać zakazów i nakazów rodziców
• nauczą się tworzyć własne opowieśni baśniowe
• wypowiedzą się na podstawie własnych doświadczeń na temat postępowania bajkowych bohaterów
• dowiedzą się, że na nudę najlepsze jest czytanie bajek
• nauczą się uważnego słuchania bajek
• dowiedzą się dlaczego jesteśmy ważni i potrzebni innym
• nauczą się jak należy obchodzić się z książką

Spotkania z nauką
Dzieci;
• poznają zawód kucharza, piekarza
• opowiedzą o pozytywnych atrybutach gotowania
• nauczą sie projektować karty dań
• nauczą się wypowiadać poprawnie logicznie i gramatycznie
• opowiedzą kto to jest wynalazca
• wzbogacą słownictwo czynne o nazewnictwo związane z wynalazkami
• poznają właściwości magnesu
• nauczą się rozpoznawać figury geometryczne: koło, trójkąt, kwadrat
• opowiedzą o swoich ulubionych zabawkach
• poznają symbole narodowe
• utrwalą nazwę państwa i miasta, w którym mieszkają

Wszyscy jesteśmy tacy sami
Dzieci:
• nauczą sie pozytywnej samooceny
• nauczą się dostrzegać różnice w wyglądzie ludzi
• poznają podstawowe zmysły człowieka
• dowiedzą się czy zmysły mogą pomóc dzieciom w uczeniu się
• poznają kolory podstawowe
• nauczą się opowiadać w czym jesteśmy podobni, a czym się różnimy
• wypowiedzą się na temat czy wszyscy lubimy to samo
• opowiedzą co by było, gdyby wszyscy byli tacy sami
• opiszą swój wygląd
• potrafią wypowiedzieć się jak zamienić coś niemiłego w coś miłego
• opiszą czym różnią się drzewa
• dowiedzą się co to jest para i dobiorą rękawiczki do pary
• potrafią wyszukać wśród wielu obrazków te które łączą się w pary

Nasze inspiracje
Dzieci:
• poznają znaczenie słowa "Inspiracja"
• nauczą się wypowiadać poprawnie logicznie i gramatycznie na podany temat
• opowiedzą "dlaczego lubią pluszowe misie"
• dowiedzą się jak zrobione są misie – określą ich faktury (miękki, twardy)
• dowiedzą się co lubią misie
• poznają bajkowe misie (Kubuś Puchatek, miś Uszatek, miś Masza, miś Padington)
• dowiedzą się jak powstają maskotki
• opiszą jak spędzają czas wolny
• potrafią zgodnie współpracować w grupie rówieśniczej
• poznają znaczenie słowa "ekopojazd"
• zbudują własny ekopojazd z dostępnych klocków
• nauczą się dostrzegać różnice między telewizją, a kinem
• poznają działanie pilota

(31-10-2025 r.)


Październik

Kody jesieni
Dzieci:
• odpowiedzą na pytanie: “Jaką melodię nuci Pani Jesień?”
• wykonają samodzielnie grzechotkę z dostępnych materiałów
• wskażą na ilustracji narzędzia ogrodnicze
• rozpoznają owoce
• określą smak owoców
• odpowiedzą na pytanie: “Jak smakuje jesień?”
• rozpoznają niektóre zapachy
• odpowiedzą na pytanie “Co pachnie jesienią?”
• wymienią, co można przygotować z warzyw
• odpowiedzą na pytanie “Co zwierzęta robią jesienią?”
• podejmą próby liczenia do 5
• odpowiedzą na pytanie “Dlaczego lubimy jesień?”
• wymienią nazwy drzew
• wymienią dary jesieni
• wykonają pracę plastyczną

W krainie emocji i uczuć
Dzieci:
• wyjaśnią pojęcie “cisza” i “hałas”
• odpowiedzą na pytanie “Co usłyszę, gdy będę cicho?”
• wyrażą swoje emocje za pomocą kolorów
• stworzą kolaż
• określą swój nastrój
• odpowiedzą na pytania: “Kiedy odczuwam spokój?”, “Kiedy potrzebujemy spokoju?”
• nazwą uczucia, które przeżywają
• odpowiedzą na pytanie: “Jakie emocje w sobie skrywam?”
• zaśpiewają w grupie piosenkę
• wykonają ćwiczenie na orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni
• określą położenie przedmiotu za pomocą słów: obok, nad, pod
• wyjaśnią pojęcie “tęsknota”
• wykonają pracę plastyczną

W krainie zdrowia
Dzieci:
• wytłumaczą do czego potrzebny jest wzrok
• odpowiedzą na pytanie: “Po co nam wzrok?”
• wytłumaczą, jak należy chronić oczy, dbać o zmysł wzroku
• rozwiążą zagadki słowne
• podejmą próby śpiewania piosenki w grupie
• odpowiedzą na pytanie: “Kto ratuje nasze życie i zdrowie?”
• wyjaśnią swoimi słowami, co to jest zdrowie
• odróżnią twierdzenie błędne od twierdzenia prawdziwego
• wymienią produkty, które towarzyszą zdrowemu odżywianiu
• odpowiedzą na pytanie: ”Jakie numery ratują nam życie?”
• wymienią numery alarmowe
• porównają długości
• przeliczą elementy w zakresie 2
• wykonają pracę plastyczną

Wśród zwierząt
Dzieci:
• rozpoznają i nazwą zwierzęta domowe
• odpowiedzą na pytanie: “Jakie zwierzęta żyją wśród nas?”
• wymienią zasady opieki nad zwierzętami
• wymienią zwierzęta domowe (kot, pies, rybki, chomik)
• wyjaśnią, jak opiekować się psem, kotem
• poznają zasady bezpiecznego zachowania wobec nieznanych zwierząt
• podejmą próby wspólnego śpiewania piosenki
• rozpoznają i nazwą zwierzęta
• będą naśladować zwierzęta, ich odgłosy
• przeliczą elementy w zakresie 3
• będą tworzyć i kontynuować rytmy matematyczne
• wykonają pracę plastyczną

(30-09-2025 r.)


Wrzesień

Nasza grupa
Dzieci:
• podejmą próbę włączania się do wspólnej zabawy
• rozpoznają różne dźwięki np.: tupanie, klaskanie, cmokanie, syczenie
• odpowiedzą na pytanie: Jak masz na imię?
• wymienią co najmniej jedno imię kolegi lub koleżanki z grupy przedszkolnej
• odpowiedzą na pytanie: Jakie jest nasze przedszkole
• wskażą kąciki w sali przedszkolnej
• rozpoznają dzieci ze swojej grupy przedszkolnej
• wiedzą jak ma na imię nauczycielka (ich pani)
• wiedzą, jak należy zachować się w ogrodzie przedszkolnym
• powtórzą za nauczycielem liczebniki główne i porządkowe
• podejmą próbę wspólnego przeliczania do 3
• podejmą próbę kolorowania
• śpiewają razem z refren piosenki
• rozpoznają kolory podstawowe
• pamiętają o myciu rąk po wyjściu z toalety

Emocje i uczucia
Dzieci:
• podejmą próbę toczenia wałeczków z plasteliny
• bawić się będą w grupie rówieśniczej
• włączą się do śpiewania piosenki
• określą, co lubią robić
• odpowiedzą na pytania
• rozpoznają własne uczucia: radość, smutek, złość
• tworzyć będą koło wiązane
• określą co jest większe, a co mniejsze
• rozpoznają koło wśród innych kształtów
• wiedzą, jak można bawić się z piłką
• odpowiedzą na pytania nauczyciela
• uczestniczyć będą w zabawie w kręgu
• namalują farbami misia

Jesienne inspiracje
Dzieci:
• wiedzą, że jesień to pora roku
• potrafią wskazać na obrazku dary jesieni
• odpowiedzą na pytania jaka jest jesień
• podejmą próby rysowania po śladzie
• wskażą dary jesieni: żołędzie, kasztany, jarzębina, szyszki, liście
• podejmą próby przeliczania do 3, 4
• odpowiedzą na pytania, w co można bawić się jesienią
• podejmą próby wykonywania zabaw ruchowych
• wiedzą, że jesienią opadają liście z drzew
• tworzyć będą zbiory ze względu na kolor przedmiotów
• recytują w grupie powitankę
• kolorują balon
• wiedzą, czym można podróżować
• podejmą próbę naśladowania odgłosów pojazdów

Babie lato
Dzieci:
• potrafią udzielić odpowiedzi na zadane przez nauczyciela pytania
• podejmą próby lepienia kulek z plasteliny
• podejmą próby śpiewania piosenki
• podejmą próby rysowania nici pajęczych po śladach
• wskażą na obrazku pajączki
• odpowiedzą na pytania co czerwieni się jesienią
• podejmą próby toczenia kulek z plasteliny
• biorą udział w zabawach w grupie rówieśniczej
• podejmą próby łapania piłki
• recytują powitankę w grupie
• śpiewają w grupie poznane piosenki

(03-09-2025 r.)