Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na rok szkolny 2024/2025


Marzec 2025

Luty 2025

Styczeń 2025

Grudzień 2024

Listopad 2024

Październik 2024

Wrzesień 2024


Marzec

Dlaczego w marcu jest jak w garncu?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Marcowe bliźniaczki
- wysłuchają wiersza Barbary Szelągowskiej Deszczyk pada kap, kap, kap
- odkryją zagadki Barbary Szelągowskiej związane z warunkami atmosferycznymi
- osłuchają się z piosenką Marcowe przewroty
- będą uczestniczyć w zabawach: Nadchodzi burza, Pod wielkim parasolem, Pada deszcz, Parasole, Unikając kałuży, Zmienna pogoda, Słońce kontra deszcz, Marcowa pogoda, Czas na pogodę, Wichura, Parasole porwał wiatr, Pogoda w muzyce, Uzupełnij symbol, Spacer z parasolką, Chmury i krople
- wykonają prace plastyczno-techniczne: Marcowa zupa, Tęcza, Kalendarz pogody
- zapoznają się z przysłowiami dotyczącymi wiosny i pogody, np. W marcu jak w garncu, Jedna jaskółka wiosny nie czyni oraz poprowadzą obserwacje, Jaka dzisiaj jest pogoda? Jak należy się ubrać stosownie do pogody?
- zagrają w gry dydaktyczne: Obrazkowe tabu, Burza, Żywioły w naszym życiu oraz będą brać udział w eksperymencie Opady deszczu
- wezmą udział w prezentacji Prognoza pogody
- w toku zabaw dowiedzą się jak wygląda litera n, N

Gdzie ubiera się Pani Wiosna?
Dzieci:
-wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Zmiany w przyrodzie
-zapoznają się z zagadkami Moniki Sobkowiak i Klaudii Cebuli Wiosna na polu
- osłuchają się z piosenką Kolorowa Pani Wiosna
- wezmą udział w zabawach: Rośniemy jak kwiaty, Gdzie wiosna ukryła kwiaty?, Projektant ogrodów, Bal powitalny, Wiosenne ptaki, Powroty ptaków, Co słychać wiosną?, Wiosenne kwiaty, Radosna Pani Wiosna
- będą uczestniczyć w zabawach badawczych: Jak dobrze, że pada deszcz!, Jak zbudowany jest kwiat?
- będą brać udział w zajęciach dydaktycznych: Wiosna na polu
- poprowadzą obserwacje: Czy wiosna się budzi?
- wykonają pracę plastyczną W co ubiera się Pani Wiosna?
-- w toku zabaw dowiedzą się jak wygląda litera f, F

Z czego to jest zrobione?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Produkty oraz wierszy: Jolanty Kutyło Krowa, Elżbiety Śnieżkowskiej- Bielak Rozmowa w górach
- osłuchają się z piosenką Z czego to jest zrobione
- będą uczestniczyć w zabawach: Być ulepionym z tej samej gliny, Jak kroić?, Po okruszkach do celu, Pole, młyn, piekarnia, Odsiewamy ziarna, Pracujemy, Pytania, Zgadnij, co robię, Owce na hali, Podziękowanie za wełnę, Papier w recyklingu
- wezmą udział w eksperymentach i zabawach badawczych: Jaka jest glina?, Różne rodzaje pieczywa, Pisanie mlekiem, Wełna i inne włókna
- będą uczestniczyć w prezentacji: o lepieniu garnków z gliny, o produkcji wełny, o powstawaniu papieru
- będą uczestniczyć w zabawach rozwijających myślenie logiczne: Od ziarenka do bochenka, Jakie zwierzęta dają mleko?
- wezmą udział w dyskusjach: na temat produktów mlecznych, oraz na nietypowego zastosowania papieru
- wykonają prace plastyczno-techniczne: W pracowni ceramicznej, Wesoła krówka, Początki papier mâché, Bibuła prasowana, Barwienie papierem
- w toku zabaw dowiedzą się jak wygląda litera g, G

O czym marzą zwierzęta ?
Dzieci :
- wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Biuro Marzeń Zwierząt oraz wiersza Moniki Sobkowiak Polna myszka
- osłuchają się z piosenką Na podwórku
- wysłuchają nagrań odgłosów zwierząt domowych i leśnych
- będą uczestniczyć w zabawach: Zgadnij, kto się przywitał?, Skojarzenia, Pieski na spacerze, Koty syjamskie, Gdzie się ukrył kot?, Krowie łaty, Ile kur jest w tym kurniku?, Wiejskie zwierzęta, Bele siana, Lis na łowach, Bardzo ciche wiejskie zwierzęta, Koty i psy, Pociągiem po podwórku, Głosy zwierząt, Na pewno tak, na pewno nie, nie wiadomo, Myszy i myszołowy, Kret w tunelu, Łańcuch pokarmowy, Głosy lisów, Jak się nazywa…?, Czyj to ogon?, Zwierzęta cudaki, Król zwierząt
- Wielbiciele psów i miłośnicy kotów wykonają prace plastyczno-techniczne: O czym marzą zwierzęta?
- wezmą udział w eksperymentach: Gleba i ściółka, Mech, Las w słoiku, Moje niezwykłe zwierzę
- w toku zabaw dowiedzą się jak wygląda litera w W
- dowiedzą się, jakie zwierzęta żyją z ludźmi w domu
- poszerzą wiedzę o zwierzętach, które można spotkać na łąkach, polach i w lesie
- poznają rolę zwierząt w życiu człowieka

(02-03-2025 r.)


Luty

Kim będę, gdy dorosnę?
Dzieci :
- wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Zawody wczoraj i dziś
- zapoznają się z wierszem Stanisława Kraszewskiego Zawody
- osłuchają się z piosenką tygodnia Kim będę w przyszłości
- będą uczestniczyć w zabawach: Kto, tak samo jak ja…, Wyskacz sylaby, Cieśla, Stolarz, Co to za zawód?, Jaki to zawód?, Kim mogę zostać?, Mali wynalazcy, W salonie fryzjerskim
- rozwiążą zagadki: Czym zajmuje się mama?, Czym zajmuje się tata?
- dowiedzą się jakie zawody były w przeszłości
- poznają popularne zawody w obecnych czasach
- odkryją w toku zabaw, jak wygląda literka c,C

Czy Kot w Butach był u Kopciuszka na weselu?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Bal nie z tej bajki
- posłuchają wiersza Barbary Szelągowskiej Moje bajki
- osłuchają się z piosenką Kraina fantazji
- wykonają prace plastyczną Moja książeczka
- będą uczestniczyć w zabawach: Jaki tytuł?, Czarodziejska kula, Bajkowe zagadki, Co to za bajka?, O czym jest książka, Nie oceniaj książki po okładce, Pocahontas, Pinokio, Świnka Peppa
- będą uczestniczyć w rozmowach: Strona tytułowa, Gdzie mogę poznać bajkę?
- oglądając film edukacyjny poznają - proces powstawania książki
- dowiedzą się jakie są ulubione postacie z dziecięcych bajek
- dowiedzą się na czym polega zawód bibliotekarza
- w toku zabaw dowiedzą sie jak wygląda litera p, P i jak wygląda liczba 10

Gdzie puka sztuka?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Córki pani Sztuki
- wysłuchają wiersz Joanny Kulmowej Teatr żywy
- zapoznają się z melodią i słowami piosenki Co to jest sztuka?
- wykonają pracę plastyczną Maluję jak Vincent van Gogh
- będą uczestniczyć w zabawach: Tytuł filmu, Teatr cieni, Kukiełki, pacynki, marionetki; Masażyk artysty, Obrazy znanych malarzy, Muzyczny teatrzyk, Co to za instrument?, Znajdź obraz w galerii, To już wiem
- wezmą udział w dyskusji na temat Co znajdziemy w muzeum
- oglądając film dowiedzą się jaki jest kinowy savoir-vivre
- będą uczestniczyć w rozmowach: Dozwolone i zabronione, Kogo tu spotkam?
- wykonają eksperyment Fala dźwięków

Co łączy kurę i dinozaura?
Dzieci :
- wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Nieoczekiwana wizyta w puszczy jurajskiej
- zapoznają się z melodią i słowami piosenki Kura i dinozaury
- wykonają pracę plastyczną Apatozaur
- będą uczestniczyć w zabawach: Zalety i wady długiej szyi, Na tropie dinozaurów roślinożernych, Dinozaury i ptaki, Ząb tyranozaura, Zmiana zdania, Wizyta w parku jurajskim, Tyranozaury kontra ankylozaury, A tak chodzi dinozaur, Jaka to część ciała?, Co tutaj nie pasuje?, Co łączy, co dzieli, Polowanie na litery, Pędzel paleontologa, Skarby ukryte w skale, Znaleziska z placu zabaw, Quiz ruchowy
- stworzą mapę myśli Co już wiem o dinozaurach
- będą uczestniczyć w dyskusji Co to jest smok, co to jest mamut
- zobaczą prezentację pt. Puszcza jurajska
- wysłuchają i stworzą historyjki obrazkowe: Koniec panowania dinozaurów, Opowiedz sam
- dowiedzą się jakimi zwierzętami były dinozaury
- zapoznają się z rodzajami dinozaurów które żyły na Ziemi
- dowiedzą się dlaczego dinozaury wyginęły
- zapoznają się z zawodem paleontologa

(04-02-2024 r.)


Styczeń

Czy można cofnąć czas?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej Niewiadoma zmiana
- wysłuchają wiersza R. Pisarskiego Dwanaście miesięcy
- dowiedzą się jak nazywają się pory dnia
- poznają czym można mierzyć czas
- zapoznają się z nazwami miesięcy
- rozwiążą zagadki: jaka to pora roku?
- będą brać udział w zabawach: jak pachnie zima?
- zapoznają się z pojęciami: rano, południe, wieczór, noc, wschód słońca, zachód słońca
- odkryją wygląd literki U, u

Kto jest kucharzem leśnych zwierząt?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania B. Szelągowskiej Zimowi pomocnicy
- zapoznają się ze słowami i melodią piosenki Pomóż ptakom
- wykonają prace plastyczno-techniczną Wrona, Smaczek dla ptaków
- stworzą instrukcję jak wykonać karmnik?
- wykonają karmnik’
- zapoznają się z zawodem leśniczego
- zapoznają się z wyglądem graficznym litery j, J
- dowiedzą się jak wygląda cyfra 8
- poznają zabawy: sroka, wrona, wróbel
- poznają zasady dokarmiania zwierząt

Kto to taki mama mamy, tata taty?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania M. Strękowskiej Skarby dzieciństwa
- nauczą się na pamięć wiersza Kocham babcię i dziadka
- Wysłuchają piosenki Moja babcia i mój dziadek
- będą uczestniczyć w zabawach i burzy mózgów: Moja babcia i dziadek, Bez komputera i tableta Kocham babcię i dziadka
- wykonają pracę plastyczną: portret babci i dziadka
- dowiedzą się kim jest babcia i dziadek dla rodziców
- zapoznają się z zapisem graficznym litery y, Y

Dlaczego pewien czwartek jest tłusty?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania A. Widzowskiej Bal karnawałowy
- zapoznają się z melodią i słowami piosenki Balonowy bal
- poznają zabawy: Warsztat krawiecki, Wymarzony strój, Zabawy na balu, Którędy na bal, Konfetti, Czy to pączek
- będą uczestniczyć w zabawach karnawałowych
- wykonają pracę plastyczną: Recyklingowy strój karnawałowy, pączek
- dowiedzą się, na czym polega tradycja tłustego czwartku
- zapoznają się z produktami spożywczymi zawierającymi cukier

(02-01-2025 r.)


Grudzień

Co cieszy Mikołaja?
Dzieci :
− poznają tradycje związane ze św. Mikołajem w różnych krajach
− dowiedzą się,czym jest wolontariat
− sprawdzą, jak wygląda i czym zajmuje się górnik
− poznają literę e, E
− zapoznają się z wyglądem cyfry 7
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Kichający Mikołaj
- zapoznają się z piosenką: Mikołajowa piosenka
− wykonają prace plastyczne: Nowa czapka dla św. Mikołaja; Dziurawy worek Mikołaja, Laurka dla starszej osoby
− będą uczestniczyć w rozmowach i zabawach tematycznych: Czy Mikołaj jest święty?; Jak wygląda św. Mikołaj; Co robi Mikołaj w różnych krajach?,
- dowiedzą się co robi Wolontariusz
− będą uczestniczyć w zabawach: Zaprzęg Mikołaja; Nim wróci św. Mikołaj, Co ucieszy Mikołaja?
− poznają pojęcia: Barbórka, górnik, mikołaj, zaprzęg, renifery, wolontariat

Jakie sporty uprawia Pani Zima?
Dzieci:
- poznają oznaki zimy
- nauczą się się dni tygodnia
- dowiedzą się,jakie sporty można uprawiać w zimie
- doświadczą,jakie własności ma śnieg
- rozpoznają zimowy krajobraz
- poznają wygląd litery s, S
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Zima czy lato?
- zapoznają się z wierszem Teresy Fiutowskiej Co robią zimą dni tygodnia,
- wysłuchają piosenkę List do zimy
- wykonają pracę plastyczno-techniczną: Łyżwy,
- wezmą udział w dyskusji Z czego powstaje śnieg?
- będą uczestniczyć w burzy mózgów Sporty zimowe wykonując doświadczenia: Śnieg – jaki jest?, Sztuczny śnieg, Jak wygląda śnieg?
- poznają zabawy: Sanna, Zimowe aktywności, Saneczki, Śnieżką do celu, Ślady na śniegu, Zimową porą, Na sankach, Zdmuchnij śnieżki, Płatki śniegu, Tańczące śnieżynki, Bałwanek, Niby-hokej, Śnieżna wichura, Hu, hu, ha

O czym w święta każdy z nas pamięta?
Dzieci:
- zapoznają się ze świątecznymi tradycjami w innych krajach
- dowiedzą się o kolędach śpiewanych w święta Bożego Narodzenia
- będą składać spersonalizowane życzenia
- stworzą dekorację choinkową
- poznają kształt litery b, B
- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Bo tak!
- zapoznają się z wierszem Jadwigi Koczanowskiej Wigilia
- nauczą się piosenki Domowe święta
- wykonają prace plastyczne: Świąteczne miasteczko, Dekoracje choinkowe
- rozwiążą zagadkę Dla kogo to życzenia?
- będą uczestniczyć w rozmowach: Tradycje bożonarodzeniowe w moim domu, Jak powstają pierniki
- wysłuchają kolęd: Przybieżeli do Betlejem; Wśród nocnej ciszy; Dzisiaj w Betlejem; Lulajże, Jezuniu

Który żywioł jest najważniejszy?
Dzieci :
- poznają charakterystyczne cechy żywiołów: ognia, wody, ziemi, powietrza oraz dowiedzą się jaką rolę pełnią w życiu człowieka
- wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Cztery żywioły
- zapoznają się z piosenką Żywioły
- wykonają prace plastyczne: Bezpieczne ognisko, Mój ulubiony żywioł
- utworzą mapę pojęć: Ogień, Woda, Powietrze, Ziemia
- będą uczestniczyć w zabawach Ziemia, ogień, woda, wiatr; Cztery żywioły; Jaki to żywioł?; Walka żywiołów, Fosa
- sprawdzą: Czego potrzebuje ogień, by się palić?, Świeczka pod wodą, Woda, która nie ucieka, Czy woda jest magiczna?, Po czym poznasz wodę?, Gdzie jest woda?, Z czego składa się gleba?
- będą uczestniczyć w zabawie twórczej Kroplą malowane

(01-12-2024 r.)


Listopad

Dlaczego nawet superbohater ma obowiązki?
Dzieci:
- dowiedzą się jak się nazywają członkowie rodziny
- poznają jakie relacje ich łączą
- dowiedzą się jak zachować się na cmentarzu
- zapoznają się z drzewem genealogicznym
- będą zapoznawać się z prawami i obowiązkami jakie mają dzieci
- dowiedzą się co łączy i różni: domy jednorodzinne, domy szeregowe, bloki, kamienice
- będą zapoznawać się z wyglądem trójkąta

Co powinien wiedzieć każdy Polak?
Dzieci:
- poznają jakie są polskie symbole narodowe
- wysłuchają o czym opowiada legenda o Lechu, Czechu i Rusie
- poznają jakie są walory geograficzne Polski
- zapoznają się z informacjami o Polakach, którzy zapisali się na kartach polskiej historii
- dowiedzą się co świętujemy podczas Narodowego Święta Niepodległości
- odkryją graficzny zapis wyglądu litery i, I
- dowiedzą się jak wygląda cyfra 5

Czy Kujawiak może tańczyć krakowiaka?
Dzieci:
- dowiedzą się jak wyglądają polskie stroje ludowe
- będą rozpoznawać jak brzmi muzyka ludowa
- dowiedzą o czym opowiadają polskie legendy
- zapoznają się jakie potrawy są typowe dla różnych regionów Polski
- poznają jaka jest historia powstania pluszowego misia
- odkryją graficzny zapis litery d, D

Gdzie można spotkać Małą Niedźwiedzice i Wielką Niedźwiedzicę?
Dzieci:
- dowiedzą się co to jest Układ Słoneczny
- poznają co to są gwiazdozbiory
- będą wiedzieć czym się różni meteoroid od meteorytu
- dowiedzą się czym naprawdę jest spadająca gwiazda
- będą poznawać kontynenty i oceany na Ziemi
- dowiedzą się jak wygląda planeta Mars
- poznają czy możliwe jest życie na innych planetach
- wyjaśnią się różnią od siebie kosmonauta, astronauta i tajkonauta
- odkryją graficzny zapis litery k, K
- dowiedzą się jak wygląda cyfra 6

(31-10-2024 r.)


Październik

Jak jesienią dbać o zdrowie
Dzieci:
- wykształcą nawyki prozdrowotne
- wysłuchają opowiadania Moniki Sobkowiak U lekarza
- poznają literę a, A w toku zabaw
- poznają zapis cyfrowy liczby 1
- zapoznają się z piosenką Mieszkańcy słoików
- zapoznają się z cechami kwadratu
- poznają zawód i zadania lekarza
- rozwiną umiejętność porównania liczebności zbiorów podczas zabaw i ćwiczeń matematycznych

Kto może być nauczycielem?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania Moniki Sobkowiak Przedszkole marzeń
- zapoznaje się z literą l, L
- poznają zapis cyfrowy liczby 2
- poznają piosenkę Dzień nauczyciela
- poznają znaczenie związku frazeologicznego nauka nie poszła w las
- poznają, czym zajmuje się nauczyciel
- będą przestrzegać ustalonych zasad podczas zabawy
- zaprezentują rytmy, pokazując gesty

W co się bawi z nami jesienny wiatr?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania Moniki Sobkowiak Niespodzianka na niebie
- zapoznają się z literą o, O
- będą rozpoznawać cyfrę 3
- poznają piosenkę Psotny deszczyk
- wzbogacą słownictwo
- będą doskonalić pamięć i spostrzegawczość wzrokową
- dowiedzą się jak ubrać się stosownie do pogody
- poprawnie wykonują zadania

Jaki plan na jesień mają zwierzęta?
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania Moniki Sobkowiak Pasjonat i miłośnik ptaków
- zapoznają się z literą m, M
- rozpoznają liczbę 4 oraz będą odkrywać jej zapis cyfrowy
- zapoznają się z piosenką Jesienna zagadka
- rozwiną poczucie rytmu
- wzbogacą słownictwo o wybrane nazwy ptaków
- rozwiną postawę badawczą
- rozwiną umiejętności plastyczne
- wykonują ćwiczenia zgodnie z instrukcją

(29-09-2024 r.)


Wrzesień

Moje przedszkole
Dzieci:
- poznają pomieszczenia przedszkolne i ich funkcję
- będą kształtować świadomość własnego ja, oraz orientację przestrzenną
- wysłuchają bajki M. Piotrowskiej Miś Anatol
- wysłuchają wiersza K. Sąsiadka Witajcie się rączki
- zapoznają się z piosenką Bo w przedszkolu
- będą budować świadomość przynależności do grupy przedszkolnej
- rozwiną umiejętność porównania liczebności zbiorów podczas zabaw i ćwiczeń matematycznych

Wszyscy się bawimy
Dzieci:
- będą ćwiczyć koordynację słowno-ruchową
- podczas zabaw ruchowych będą przestrzegać zasady bezpieczeństwa
- rozwiną wielokierunkową aktywność w trakcie różnorodnych działań
- poznają piosenkę Do przedszkola
- wysłuchają bajkę Pora na obiad
- wypowiedzą się na temat wiersza W. Ścisłowskiego Kolorowe klocki

Czym możemy bawić się w przedszkolu?
Dzieci:
- będą formułować odpowiedzi na pytanie nauczyciela
- w czasie różnych zabaw będą reagować na polecenia słowne
- będą doskonalić liczenie w dostępnym dla siebie zakresie
- w czasie zajęć dydaktycznych będą budować czynne i bierne słownictwo
- wysłuchają bajki M. Piotrowskiej Gdzie jest bączek
- będą doskonalić pamięć i spostrzegawczość wzrokową
- wysłuchają wiersza D. Gellner Piłka
- będą klasyfikować przedmioty wg rodzajów

Jesień daje nam owoce
Dzieci:
- dokonają klasyfikacji owoców wg rodzajów
- będą doskonalić spostrzegawczość wzrokową
- w czasie zabaw plastycznych będą rozwijać sprawność manualną
- zapoznają się ze słowami i melodią piosenki Czerwone jabłuszko
- będą rozwijać poczucie rytmu
- wysłuchają wiersza A. Ładny Grodnickiej Owoce
- uporządkują owoce wg wybranej cechy
- wysłuchają bajki B. Bielskiej Jesień daje nam owoce
- będą bawiły się z piosenką Dwa jabłka
- rozwiążą zagadki O. K. Bełczewskiej Jaki to owoc

(01-09-2024 r.)