Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne na rok szkolny 2024/2025


Listopad 2024

Październik 2024

Wrzesień 2024


Listopad

Polska – moja ojczyzna
Dzieci:
­ wysłuchają wiersza W. Bełzy Kto ty jesteś? Polak mały
­ poznają symbole narodowe: godło, flagę, hymn Polski
­ pomalują flagę Polski, wzbogacając doświadczenia plastyczne
­ nauczą się piosenki z płyty Rozśpiewane przedszkole – jestem Polką i Polakiem
­ poznają mapę Polski, zaznaczą rzekę Wisłę, miasto Kraków, stolicę Warszawę

Każdy przeziębić się może, gdy jest listopad i zimno na dworze.
Przedszkolaki:
­ utrwalą nazwy pór roku
­ poznają zmiany zachodzące w przyrodzie
­ określą różne stany pogody
­ posegregują ubranka zimowe i letnie, nazwą części garderoby
­ będą doskonalić samoobsługę podczas ubierania się w szatni
­ rozróżnią dynamikę słuchając deszczowej muzyki

Szaruga jesienna
Krasnalki: ­ omówią tablice tematyczne szaruga jesienna, omówią zmiany zachodzące w przyrodzie
­ wezmą udział w zabawach pod parasolem
­ posegregują, policzą parasole, określą przeznaczenie (przeciwdeszczowy, przeciwsłoneczny)
­ wysłuchają opowiadania M. Konopnickiej Parasol
­ będą doskonalić narządy mowy w zabawach ortofonicznych przy piosence Zła pogoda

Pies przyjacielem człowieka
Dzieci:
­ odpowiedzą na pytanie: kto to jest przyjaciel?
­ przyporządkują zwierzątka do ich domków, określą wielkość, wymyślą imiona
­ wysłuchają opowiadania Kłopoty burka z podwórka
­ wykonają ćwiczenia graficzne używając szablonu pieska

(31-10-2024 r.)


Październik

Poznajemy zwierzęta leśne - wiewiórka
Dzieci:
- będą obserwować w parku zachowanie wiewiórek, wygląd, sposób poruszania się, odżywiania
- wzbogacą wiadomości przyrodnicze dotyczące przygotowania zwierząt leśnych do zimy
- wysłuchają opowiadania M. Kownackiej Idzie zima, chudy nie przetrzyma ze zbioru Razem ze słonkiem
- wezmą udział w zabawach muzycznych przy piosence Na polanie w lesie
- posegregują, policzą zgromadzone skarby w dziupli wiewiórki

Poznajemy zwierzęta leśne - jeżyk
Przedszkolaki:
- wysłuchają opowiadania H. Bechlerowej Kolczatek
- określą wygląd, sposób poruszania się, odżywiania jeżyka
- poznają ciekawostki przyrodnicze o jeżyku z książki Tajemnice zwierząt
- nauczą się układu ruchowego do wprowadzonej piosenki Na polanie w lesie
- wzbogacą doświadczenia plastyczne podczas wykonywania pracy przestrzennej Jeżyk

Poznajemy Kransala Hałabałę
Dzieci:
- poznają postać i przyjaciół Krasnala Hałabały na podstawie książeczki L. Krzemienieckiej Z przygód Krasnala Hałabały
- wysłuchają opowiadania O gościach, co nie przyszli na ucztę
- utrwalą hymn grupowy - piosenka pt. Krasnoludek, krasnal, mały skrzat...
- wykonają pracę plastyczną z gotowych elementów - portret Krasnala Hałabały
- wezmą udział w zabawach muzycznych razem z pacynką Krasnala Hałabały
- poznają spiżarnię Krasnala, nazwą produkty, policzą półki, określą przestrzeń

Jesień w koło
Krasnalki:
- wybiorą się do parku po skarby jesieni
- zapoznają się z kalendarzem przyrody Cztery pory roku - nauczą się nazw pór roku
- wysłuchają opowiadania M. Stāraste Żołędziaczek
- wykonają korale dla pani Jesieni z materiału przyrodniczego
- będą nazywać, segregować i liczyć skarby jesieni

(29-09-2024 r.)


Wrzesień

Jestem przedszkolakiem
Dzieci:
- poznają się wzajemnie - wymienianie imion, nazwisk, zachęcanie do zabawy, integracja grupy, obserwacja dzieci
- będą nazywać swoje znaczki rozpoznawcze w łazience i szatni, pomalują swój znaczek kredkami; współdziałanie, obserwacja
- wysłuchają opowiadania M. Kownackiej O pięknych wieszaczkach i naszych znaczkach
- analizują kodeks dobrego zachowania na podstawie planszy dydaktycznej
- będą określać nastrój i emocje towarzyszące dzieciom w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu na podstawie prezentowanych buziek emocjonalnych; integracja grupy, współdziałanie

Moje przedszkole
Krasnalki:
- będą nazywać pomieszczenia przedszkola, podczas spaceru po budynku przedszkolnym: sala zabaw, sala teatralna, szatnia, łazienka; i kąciki znajdujące się w sali: plastyczny, muzyczny, teatralny...
- utrwalą nazwy kącików w zabawie dydaktycznej: pomóż zabawce trafić na swoje miejsce
- nauczą się piosenki pt. Powiedz Jasiu, powiedz Olu, wykorzystają instrumenty perkusyjne do akompaniamentu
- czystość to zdrowie - wysłuchają piosenki pt. Myj ręce, poznają etapy mycia rąk w łazience
- ogród przedszkolny - poznają ogród oraz zasady obowiązujące podczas zabawy, zjazdy na zjeżdżalni, karuzela...
- nauczą się spacerować parami z wężem Stefanem - spacer w Zielonym Jarze

Nazywamy się Krasnalki
Przedszkolaki:
- wysłuchają opowiadania Marii Konopnickiej Krasnoludki są na świecie, określą wygląd Krasnala, wzbogacą treści z literatury dziecięcej
- nauczą się hymnu grupy, zaśpiewają refren, poznają instrumenty, ich nazwy oraz brzmienie; obserwacja dzieci, ośmielanie
- poznają nazwę i symbol grupy Krasnalek Gaptuś, pomalują krasnalka kredkami, będą nazywać kolory; obserwacja dzieci
- policzą krasnalki duże i małe, będą nazywać różnice w wyglądzie zewnętrznym, przyporządkują krasnali do domków
- rozwiną sprawność ruchową podczas zabawy: opowieść ruchowa W Krasnalkowie; integracja, współdziałanie

Owoce smaczne i zdrowe
Dzieci:
- poznają owoce krajowe: jabłko, gruszka, śliwka, określą kształt, zapach i kolor, degustacja owoców, podkreślenie walorów zdrowotnych
- nauczą się rymowanki Spadła gruszka do fartuszka... , ćwiczenie pamięci
- podzielą jabłko na połowę, wyróżnią: miąższ, skórkę, ogonek, gniazdo nasienne
- złożą papierowe jabłuszka w całość - ćwiczenia plastyczne, analiza i synteza wzrokowa
- wysłuchają piosenki pt. Grusza, powtórzą rytmiczny tekst: pac gruszka, hop do fartuszka... Wykorzystają instrumenty perkusyjne: bębenek, kołatka

(31-08-2024 r.)