Karnawał
Dzieci:
- poznają znaczenie słowa: karnawał, obejrzą ilustrację tematyczną: w karnawale; nazwą przebrane postacie
- wezmą udział w balu karnawałowym w przedszkolu, prowadzonym przez DJ- a
- wysłuchają piosenki Bal w przedszkolu, wymyślą własny układ ruchowy do piosenki
- rozwiną koordynację ruchowo- wzrokową podczas zabaw z balonikiem
- wzbogacą doświadczenia plastyczne, obrysowując proste wzory masek karnawałowych
- wysłuchają wiersza Na balu; wypowiedzą się na temat, doskonaląc pamięć
Poznajemy życie Eskimosów
Krasnalki:
- poznają wygląd Eskimosa, sposób i miejsce życia
- zapoznają się z globusem, wskażą lądy, morza oraz miejsce zamieszkania Eskimosów
- nauczą się wiersza S. Raczyńskiego To jest mały Eskimosek
- wykonają igloo z papieru, urządzą wystawkę prac
- poznają przyjaciół Eskimosów - pingwinki, na podstawie opowiadania Przygody pingwinków Pik, Pak, Pok
- wzbogacą doświadczenia plastyczne podczas wykonywania pracy plastycznej: pingwinki z czarno- białych kółek
Nasze rodziny
Przedszkolaki:
- potrafią nazwać członków swojej rodziny, stosują określenia: ciocia, wujek, syn, rodzeństwo
- rozwijają poczucie rytmu, słuchu, potrafią rytmizować tekst rymowanki, posługują się instrumentami muzycznymi, rozróżniają instrumenty muzyczne, nauczą się piosenki Mój dziadek Józek
- wysłuchają opowiadanie pt. Trzy czerwone serca jako inspirację do pracy plastycznej: portret swojej rodziny, rozwiną inwencję twórczą, wyliczą członków swojej rodziny
- słuchają i rozumieją czytany tekst, wzbogacą słownictwo na podstawie Księgi życia dziecka
- wzmocnią przywiązania do najbliższych, na podstawie bajki Miś Remiś jest zazdrosny, potrafią zaproponować zabawy z rodzicami i rodzeństwem
Teatr na stole
Krasnalki:
- wezmą udział w przedstawieniu interaktywnym Przygody wyżełków wg R. Dąbrowskiej, potrafią stosować liczebniki porządkowe, zapamiętają imiona piesków
- wezmą udział w zabawach i ćwiczeniach umuzykalniających, będą rozwijać zdolności muzyczne, zapamiętają układ ruchowy do tańca, potrafią rozróżnić różne fragmenty utworów oraz znane piosenki po melodii
- wysłuchają opowiadania pt. Kocie śniadanie - teatrzyk kukiełkowy, będą naśladować odgłosy zwierząt, poznają ich ulubione przysmaki
- obejrzą teatrzyk papierowy O Jasiu, co szył kapelusze wg R. Dąbrowskiej, poznają pory dnia, namalują Księżyc i Słońce, wzbogacą wiadomości o otaczającym świecie
- będą odgrywać swoje role w zabawie parateatralnej Czerwony Kapturek, posłużą się mową, mimiką, gestem i rekwizytami, rozwiną inwencję twórczą
(04-02-2025 r.)
Świat bajek
Przedszkolaki:
- obejrzą różnego rodzaju książeczki z biblioteki przedszkolnej
- przedstawią swoje ulubione bajki rozwijając mowę
- wysłuchają ilustrowaną bajkę pt. Trzy świnki, ocenią zachowanie bohaterów
- dowiedzą się, kim byli J. Brzechwa i J. Tuwim, wysłuchają humorystycznych wierszy
- poznają, z jakich części składa się książka: okładka, grzbiet, spis treści...
Zimowe zabawy na śniegu i lodzie
Krasnalki:
- obejrzą tablicę tematyczną: zimowe zabawy na śniegu i lodzie, wypowiedzą się na temat
- wysłuchają opowiadania W. Badalskiej Jak zima, to śnieg i zabawa, wskażą humorystyczną część wiersza
- będą uczestniczyć w mini teatrzyku: zima w stumilowym lesie; odtworzą kolejność zdarzeń
- potrafią wymienić różne dyscypliny sportów zimowych: narciarstwo, łyżwiarstwo, saneczkarstwo
- będą bawić się na śniegu w ogrodzie przedszkolnym (zabawy: celowanie do obręczy, budowanie igloo...)
Obserwujemy zimowe zachowania zwierząt
Dzieci:
- wysłuchają opowiadania E. Szelburg-Zarembiny Kto szedł do babulki zimy po nowe odzienie, będą nazywać zwierzęta, zwrócą uwagę na wygląd futerka, posegregują części garderoby dla chłopca i dziewczynki
- wykonają pracę plastyczną Ptaki w karmniku, nakleją gotowe elementy, będą planować na płaszczyźnie, wzbogacą doświadczenia plastyczne
- nauczą się piosenki Dziś w przedszkolu Krzyś i Tomek... , powtórzą odgłosy dźwiękonaśladowcze: stuk-puk, ćwir-ćwir
- policzą, posegregują sylwetki ptaków, według jakości i ilości, zastosują liczebniki porządkowe, rozwiążą zagadki i proste zadania matematyczne
- goście w karmniku - zapoznają się z treścią opowiadania Spiżarnia dla ptaków, będą nazywać ptaki: gil, sikorka, wróbel, poznają przysmaki ptaków: ziarno, jarzębina, słonina
Świętujemy Dzień babci i dziadka
Przedszkolaki:
- przygotują program artystyczny dla babci i dziadka, nauczą się układów ruchowych do tańca Poleczka, będą rozwijać koordynację ruchu i wzroku
- przygotują zaproszenia dla gości
- wykonają dla najbliższych upominek, będą doskonalić sprawność manualną i więź z najbliższymi
- namalują portrety babci i dziadka, urządzą wystawę prac dla najbliższych, wzbogacą doświadczenia plastyczne, wzmocnią więź rodzinną
- wezmą udział w karnawałowym występie dla babci i dziadka, odtworzą swoją rolę, wzbogacą doświadczenie sceniczne, przygotują najbliższym niespodzianki
(01-01-2025 r.)
W oczekiwaniu na Mikołaja
Dzieci:
-dowiedzą się gdzie mieszka, jak wygląda czym zajmuje się Mikołaj?
-nauczą się Taniec Mikołaja i Aniołka, wykorzystają dzwoneczki i czapeczki
-wysłuchają opowiadania Prezent dla Mikołaja; burza mózgów: czym obdarować Mikołaja?
-wykonają pracę przestrzenną Mikołaj z papierowych talerzyków
-zgaduj zgadula dla kogo prezent? przyporządkują wg. kodu
-spotkają się z Mikołajem, zaśpiewają piosenkę, wykonają zdjęcia, oglądną prezenty
Tradycje Bożego Narodzenia
Przedszkolaki:
-poznają zwyczaje i tradycje świąteczne: pierwsza gwiazdka, potrawy wigilijne, opłatek, kolędy, choinka, życzenia...
-nauczą się kolędy Przybieżeli do Betlejem wykorzystają instrumenty perkusyjne do akompaniamentu
-będą uczestniczyć w obiedzie wigilijnym w swojej grupie, podzielą się opłatkiem, wysłuchają kolęd
-przygotują prezenty świąteczne dla bliskich
-wysłuchają opowiadania Piotruś i święta, wymyślą inną wersję zakończenia
Drzewko bożonarodzeniowe
Krasnalki:
-poznają różne gatunki drzew iglastych, będą pamiętać o ochronie przyrody
-zinstrumentują piosenkę „Zielona choineczko”, wykorzystają trójkąty i dzwoneczki do akompaniamentu
-udekorują sztuczną choinkę, będą określać przestrzeń, wielkość, kolor banieczek
-wysłuchają opowiadania „hoinka dla dużego niedźwiedzia, odtworzą kolejność wydarzeń
-rozwiną spostrzegawczość porządkując papierowe choinki wg. wzrastającej wielkości
Anioły, aniołki, aniołeczki
Dzieci:
-oglądną różne figurki aniołków, określą wygląd, wielkość, materiał
-wysłuchają piosenki Wędrujące aniołki, rozróżnią zwrotkę i refren
-wykonają aniołka z ażurowych serwetek urządzą wystawę prac
-nauczą się układu ruchowego do piosenki Mały Aniołek, skoordynują ruch i muzykę
-wysłuchają bajeczki Mały świąteczny elf, wzbogacą słownictwo.
(01-12-2024 r.)
Polska – moja ojczyzna
Dzieci:
wysłuchają wiersza W. Bełzy Kto ty jesteś? Polak mały
poznają symbole narodowe: godło, flagę, hymn Polski
pomalują flagę Polski, wzbogacając doświadczenia plastyczne
nauczą się piosenki z płyty Rozśpiewane przedszkole – jestem Polką i Polakiem
poznają mapę Polski, zaznaczą rzekę Wisłę, miasto Kraków, stolicę Warszawę
Każdy przeziębić się może, gdy jest listopad i zimno na dworze.
Przedszkolaki:
utrwalą nazwy pór roku
poznają zmiany zachodzące w przyrodzie
określą różne stany pogody
posegregują ubranka zimowe i letnie, nazwą części garderoby
będą doskonalić samoobsługę podczas ubierania się w szatni
rozróżnią dynamikę słuchając deszczowej muzyki
Szaruga jesienna
Krasnalki:
omówią tablice tematyczne szaruga jesienna, omówią zmiany zachodzące w przyrodzie
wezmą udział w zabawach pod parasolem
posegregują, policzą parasole, określą przeznaczenie (przeciwdeszczowy, przeciwsłoneczny)
wysłuchają opowiadania M. Konopnickiej Parasol
będą doskonalić narządy mowy w zabawach ortofonicznych przy piosence Zła pogoda
Pies przyjacielem człowieka
Dzieci:
odpowiedzą na pytanie: kto to jest przyjaciel?
przyporządkują zwierzątka do ich domków, określą wielkość, wymyślą imiona
wysłuchają opowiadania Kłopoty burka z podwórka
wykonają ćwiczenia graficzne używając szablonu pieska
(31-10-2024 r.)
Poznajemy zwierzęta leśne - wiewiórka
Dzieci:
- będą obserwować w parku zachowanie wiewiórek, wygląd, sposób poruszania się, odżywiania
- wzbogacą wiadomości przyrodnicze dotyczące przygotowania zwierząt leśnych do zimy
- wysłuchają opowiadania M. Kownackiej Idzie zima, chudy nie przetrzyma ze zbioru Razem ze słonkiem
- wezmą udział w zabawach muzycznych przy piosence Na polanie w lesie
- posegregują, policzą zgromadzone skarby w dziupli wiewiórki
Poznajemy zwierzęta leśne - jeżyk
Przedszkolaki:
- wysłuchają opowiadania H. Bechlerowej Kolczatek
- określą wygląd, sposób poruszania się, odżywiania jeżyka
- poznają ciekawostki przyrodnicze o jeżyku z książki Tajemnice zwierząt
- nauczą się układu ruchowego do wprowadzonej piosenki Na polanie w lesie
- wzbogacą doświadczenia plastyczne podczas wykonywania pracy przestrzennej Jeżyk
Poznajemy Kransala Hałabałę
Dzieci:
- poznają postać i przyjaciół Krasnala Hałabały na podstawie książeczki L. Krzemienieckiej Z przygód Krasnala Hałabały
- wysłuchają opowiadania O gościach, co nie przyszli na ucztę
- utrwalą hymn grupowy - piosenka pt. Krasnoludek, krasnal, mały skrzat...
- wykonają pracę plastyczną z gotowych elementów - portret Krasnala Hałabały
- wezmą udział w zabawach muzycznych razem z pacynką Krasnala Hałabały
- poznają spiżarnię Krasnala, nazwą produkty, policzą półki, określą przestrzeń
Jesień w koło
Krasnalki:
- wybiorą się do parku po skarby jesieni
- zapoznają się z kalendarzem przyrody Cztery pory roku - nauczą się nazw pór roku
- wysłuchają opowiadania M. Stāraste Żołędziaczek
- wykonają korale dla pani Jesieni z materiału przyrodniczego
- będą nazywać, segregować i liczyć skarby jesieni
(29-09-2024 r.)
Jestem przedszkolakiem
Dzieci:
- poznają się wzajemnie - wymienianie imion, nazwisk, zachęcanie do zabawy, integracja grupy, obserwacja dzieci
- będą nazywać swoje znaczki rozpoznawcze w łazience i szatni, pomalują swój znaczek kredkami; współdziałanie, obserwacja
- wysłuchają opowiadania M. Kownackiej O pięknych wieszaczkach i naszych znaczkach
- analizują kodeks dobrego zachowania na podstawie planszy dydaktycznej
- będą określać nastrój i emocje towarzyszące dzieciom w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu na podstawie prezentowanych buziek emocjonalnych; integracja grupy, współdziałanie
Moje przedszkole
Krasnalki:
- będą nazywać pomieszczenia przedszkola, podczas spaceru po budynku przedszkolnym: sala zabaw, sala teatralna, szatnia, łazienka; i kąciki znajdujące się w sali: plastyczny, muzyczny, teatralny...
- utrwalą nazwy kącików w zabawie dydaktycznej: pomóż zabawce trafić na swoje miejsce
- nauczą się piosenki pt. Powiedz Jasiu, powiedz Olu, wykorzystają instrumenty perkusyjne do akompaniamentu
- czystość to zdrowie - wysłuchają piosenki pt. Myj ręce, poznają etapy mycia rąk w łazience
- ogród przedszkolny - poznają ogród oraz zasady obowiązujące podczas zabawy, zjazdy na zjeżdżalni, karuzela...
- nauczą się spacerować parami z wężem Stefanem - spacer w Zielonym Jarze
Nazywamy się Krasnalki
Przedszkolaki:
- wysłuchają opowiadania Marii Konopnickiej Krasnoludki są na świecie, określą wygląd Krasnala, wzbogacą treści z literatury dziecięcej
- nauczą się hymnu grupy, zaśpiewają refren, poznają instrumenty, ich nazwy oraz brzmienie; obserwacja dzieci, ośmielanie
- poznają nazwę i symbol grupy Krasnalek Gaptuś, pomalują krasnalka kredkami, będą nazywać kolory; obserwacja dzieci
- policzą krasnalki duże i małe, będą nazywać różnice w wyglądzie zewnętrznym, przyporządkują krasnali do domków
- rozwiną sprawność ruchową podczas zabawy: opowieść ruchowa W Krasnalkowie; integracja, współdziałanie
Owoce smaczne i zdrowe
Dzieci:
- poznają owoce krajowe: jabłko, gruszka, śliwka, określą kształt, zapach i kolor, degustacja owoców, podkreślenie walorów zdrowotnych
- nauczą się rymowanki Spadła gruszka do fartuszka... , ćwiczenie pamięci
- podzielą jabłko na połowę, wyróżnią: miąższ, skórkę, ogonek, gniazdo nasienne
- złożą papierowe jabłuszka w całość - ćwiczenia plastyczne, analiza i synteza wzrokowa
- wysłuchają piosenki pt. Grusza, powtórzą rytmiczny tekst: pac gruszka, hop do fartuszka... Wykorzystają instrumenty perkusyjne: bębenek, kołatka
(31-08-2024 r.)