Z chwilą przekroczenie progu przedszkola przez 3- letnie dziecko
rozpoczyna się nowy etap u jego życiu.
Od tego momentu rozpoczyna ono
życie w dwóch środowiskach: rodzinnym oraz instytucjonalnym. W wielu
przypadkach środowiska te wzajemnie się wykluczają. Gdyż z jednej strony
mamy do czynienia z szeregiem właściwości rozwojowych nie sprzyjających
rozpoczynaniu edukacji przedszkolnej,
a z drugiej strony pojawiają się tendencje,
które przemawiają za poszerzeniem środowiska wychowawczego.
Do niesprzyjających przystosowaniu możemy zaliczyć:
Natomiast za poszerzeniem czyli rozpoczynaniem edukacji przedszkolnej przemawia:
Rozpoczęcie przez dziecko uczęszczania do przedszkola jest momentem przełomowym w jego życiu społecznym. Niejednokrotnie dla wielu z nich oznacza ono pierwszy kontakt z dużą grupą, który wywiera znaczący wpływ na dalszy rozwój i późniejsze funkcjonowanie w różnych środowiskach, w myśl poglądów o utrwalaniu się i roli doświadczeń wyniesionych z wczesnego dzieciństwa. Fakt ten wiąże się ze zmianą dotychczasowego trybu życia i zaspakajania potrzeb, do czego dołączają się nowe dla dziecka zadania związane z funkcjonowaniem w grupie przedszkolnej. Niesie to za sobą zwiększenie napięcia emocjonalnego. Dziecko które rozpoczęło uczęszczanie do przedszkola, wnosi pewien repertuar zachowań, przyzwyczajeń, doświadczeń społecznych. Z jednej strony mogą one sprzyjać adaptacji w nowych warunkach, ale mogą również utrudniać ten proces. Zarówno dziecko jak i przedszkole mają względem siebie pewne oczekiwania i nastawienie. Które w pierwszym okresie adaptacji podlegają weryfikacji. W tym okresie dziecko adaptuje się do nowej roli, do roli przedszkolaka. W tym okresie możemy wyróżnić trzy najważniejsze dla niego aspekty działań przedszkolaka:
W środowisku przedszkolnym najważniejszą dla dziecka osobą jest
nauczycielka, która pierwsza nawiązuje z nim kontakt, zapewnia poczucie
bezpieczeństwa.
Dziecko 3-letnie przez pierwsze dni pobytu w przedszkolu jest
zdezorientowane. Nie wie z kim ma nawiązać bliższy kontakt emocjonalny i
kto będzie zaspakajał jego potrzeby. Sytuację tę potęguje fakt, że jednego
dnia przyjmuje się większość dzieci do grupy i od razu pozostają w niej same, bez rodziców.
Nauczyciel nie jest w stanie nawiązać dłuższych
kontaktów z każdym dzieckiem, ponieważ najwięcej zajmują je te, które
rozpaczają po rozstaniu z rodzicami. Napięcie emocjonalne spowodowane
utratą bezpieczeństwa w dużym stopniu dezorganizuje czynności poznawcze,
obniża sprawność motoryczną i nie sprzyja badaniu odruchów orientacyjnych
i badawczych. Wpływa to niekorzystnie na procesy przystosowawcze do
nowego środowiska. Dziecko tak jak i dorosły odczuwa lęk przed nowym i
nieznanym, z tą różnicą że człowiek dorosły dysponuje wykształconym
aparatem poznawczym, umiejętnościami i doświadczeniem życiowym,
zrównoważonymi procesami nerwowymi. Natomiast poziom rozwoju
dziecka z jego ogromną wrażliwością na różnorodne bodźce i brak
wykształconej strategii działania nie ułatwia mu opanowania sytuacji.
Dziecko przystosowuje się i uczy nowych zachowań w sytuacjach
emocjonalnie i poznawczych dla siebie trudnych, zwykle w krótkich
kontaktach z osobami dorosłymi przy jednorazowym znoszeniu wielu
ograniczeń. Drugi aspekt tego zagadnienia wiąże się z zaspakajaniem potrzeb
dnia codziennego czyli odżywianiem, odpoczynkiem poobiednim,
załatwianiem potrzeb fizjologicznych itp. W związku z tym bardzo ważny
jest zakres i poziom posiadanych umiejętności samoobsługowych dzieci,
który ma wpływ na ich poczucie bezpieczeństwa i niezależności w nowym
otoczeniu.
Przedszkole oczekuje od dziecka 3-letniego opanowanych
następujących czynności samoobsługowych:
Przeciętny rozwój w pełni umożliwia dziecku opanowanie tych czynności. Nabywa ono tych sprawności pod wpływem treningu w rodzinie.
opracowała: Małgorzata Jarczyk