Seksualność dziecka to bardzo szeroki i wbrew pozorom wdzięczny temat. Nie chodzi w nim bowiem o seks, a o tak
zwane „poznawanie świata” oraz własnej tożsamości.
Dla dziecka w przedszkolu ważne jest zrozumienie,
czym różnią się chłopcy od dziewczynek, dlaczego inaczej robią siusiu, dlaczego bawią się innymi zabawkami, inaczej się
ubierają lub chociażby mama ma inne obowiązki w domu niż tata. Dlatego pytania typu „skąd się wziąłem?” nie
powinny być dla rodziców powodem do stresu. Dla dziecka nie ma bowiem tematów tabu, ono chce zrozumieć: dlaczego?
Te pytania niewiele mają wspólnego z tzw. „brudnymi myślami”, bowiem myślenie o seksie osoby dorosłej zasadniczo różni się od myślenia o seksualności przez dziecko. Nie podchodźmy zatem do tematu w sposób emocjonalny, nerwowy. Nie uciekajmy od odpowiedzi, bo dziecko zacznie szukać na własną rękę, wyobrażać sobie… Zacznie uważać, że pytanie jest czymś złym, a w głowie będzie miało mętlik i zaburzone relacje z dorosłymi. Lepiej jest zatem, aby rodzice i nauczyciele w przedszkolu stanęli na wysokości zadania i przygotowali się na takie rozmowy. A wtedy ta kwestia może okazać się bardzo wdzięczna i ciekawa. Fachowa pomoc jest tu niezbędna, bowiem należy wiedzieć, jakie informacje dla dziecka w danym wieku są odpowiednie. Zanim dorosły zacznie informować dziecko o cudzie powstania powinien sięgnąć do odpowiedniej literatury, której obecnie na rynku jest pod dostatkiem. Sporo artykułów na ten temat można też znaleźć w internecie.
Polecane pozycje:
W ostatnim czasie pojawiło się też kilka artykułów na ten temat w prasie pedagogicznej, między innymi:
A oto kilka rad jak rozmawiać z dziećmi o seksie (wg Anny Jankowskiej „Wychowanie Przedszkolne”, marzec 2013):
Polska jako kraj członkowski przyjęła bez zastrzeżeń dokument podpisany w 1994 r. w Kairze na światowej konferencji na rzecz ludności i rozwoju, w którym jest mowa o potrzebie realizowanie programów edukacji seksualnej. Dodatkowo o prawie dzieci i młodzieży do tej edukacji wspomina również „Konwencja o Prawach Dziecka” z 1989 r. Nieprzestrzeganie go jest łamaniem praw dziecka do edukacji, poradnictwa i świadczeń z zakresu zdrowia seksualnego.
Na etapie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym (jak podaje Lena Marciniak – pedagog, psycholog i edukator seksualny) pedagogika seksualna zawiera:
Pamiętajmy jednak, że dla dziecka w wieku przedszkolnym ważniejsze od tego, jak zostało poczęte jest to, czy było chciane i czy jest kochane. Takie wsparcie i wiedza pozwolą mu na śmiałe dalsze odkrywanie tajników seksualności oraz poczucie przynależności, bezpieczeństwa i akceptacji.
Opracowała: Iwona Klepacz