Układ odpornościowy przedszkolaka często nie jest w stanie poradzić sobie z drobnoustrojami chorobowymi.
Infekcje w okresie dziecięcym są oczywiście potrzebne, ponieważ w ten sposób układ odpornościowy trenuje
i staje się silniejszy.
Jednak gdy w ciągu roku pojawia się więcej niż 6-8 infekcji, zamiast wzmacniać, odporność spada.
Można ją jednak zwiększyć stosując odpowiednią dietę.
Warto wspierać ją wtedy, gdy się kształtuje-szczególnie w wieku przedszkolnym, i chronić dziecko przed pospolitymi wirusami, a przy tym kształtować przyzwyczajenia żywieniowe przesądzające często
o odżywianiu w dorosłym życiu. Zdrowy, różnorodny jadłospis nie sprawi wprawdzie, że maluch w ogóle nie będzie chorować, ale doda mu sił.
To zaś przyczyni się do tego, że nieuniknione infekcje będzie przechodzić szybciej łagodniej. Podstawą dobrej, zrównoważonej diety jest białko oraz warzywa. Najlepsze białko znajdziemy w chudym mięsie, drobiu, rybach, jajach, żółtych serach i innych przetworach mlecznych. Wystarczy, jeden posiłek wysokobiałkowy dziennie.
Witaminy, są niezbędne, aby organizm mógł dobrze funkcjonować. Dla funkcjonowania układu odpornościowego kluczowe znaczenie przypisuje się witaminie C, która posiada właściwości zapobiegające przeziębieniom. Z pewnością sprzyja ona gojeniu się ran i wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych. Ważne jednak, aby witaminę C czerpać z naturalnych produktów, a nie z jej postaci syntetycznej (w tabletkach czy syropach). Ta ostatnia bowiem nasila wydalanie wapnia z moczem i sprzyja kamicy szczawianowo wapniowej, najczęstszej postaci kamicy moczowej u dzieci. Aby dostarczyć dziecku dawkę witaminy C, wystarczy szklanka soku wyciśniętego z pomarańczy czy grejpfruta. Do tego należy pamiętać o warzywach, najbardziej wartościowe to:
-papryka,
-brokuły,
-brukselka,
-natka pietruszki,
-czosnek.
Aby zachować jak najwięcej witaminy C w gotowanych warzywach, należy je wrzucać na wrzątek i tylko obgotowywać, lub gotować na parze i podawać na wpół miękkie. Zimą, gdy brakuje świeżych owoców i warzyw można posiłkować się nieklarowanymi sokami, najlepiej przeznaczonymi dla dzieci i niedosładzanymi.
Niezwykle ważne znaczenie mają także:
CYNK
Jego niedobory osłabiają odporność
i zmniejszają apetyt.
Znajduje się w chudym mięsie, rybach i owocach morza (zwłaszcza śledziach i ostrygach), a także w nasionach roślin strączkowych, pestkach dyni
i słonecznika oraz grubych kaszach
i produktach z ciemnej mąki.
PRZECIWUTLENIACZE
Układ odpornościowy wspomogą też przeciwutleniacze.
Najważniejsze z nich to beta-karoten, witamina E, selen oraz wspomniana już witamina C. Antyoksydanty znajdziemy w dyni, cukinii, brukselce, cykorii, szpinaku, czerwonej papryce, porze i bezkonkurencyjnej na tym polu marchewce.
UNIKAĆ POWINNIŚMY:
-Nadmiernej ilości soli.
-Słodkich napojów i dużych ilości soków owocowych (także zmniejszają apetyt).
-Zmuszania dziecka do jedzenia.
-Zbyt obfitych posiłków, nie dostosowanych do potrzeb
i możliwości dziecka.
-Podjadania między posiłkami.
-Słodyczy, szczególnie przetworzonych (cukierki, ciasta i ciastka o długim terminie przydatności do spożycia, lizaki).
-Rezygnacji ze śniadania. Powoduje to zburzenia poziomu cukru we krwi
i napady tzw. wilczego głodu.
Jest to o tyle istotne, że organizm nie potrafi magazynować witamin i soli mineralnych, niezbędnych do budowania odporności.
Musi je więc otrzymywać regularnie.
Warto też pamiętać, żeby celebrować posiłki.
-Należy pamiętać, aby podawać dziecku zawsze świeże produkty i jak najmniej przetworzone.
-Posiłki powinny mieć stałą stałych porę, być urozmaicone, w każdym
z nich warto zwierać porcję warzyw lub owoców.
-Mają być przyjemnością, a nie przymusem.
Jeśli dziecku podczas obiadu czy kolacji towarzyszy stres (jest zmuszane do jedzenia chociaż nie jest głodne albo dostaje produkty nielubiane), to taki posiłek nie przyniesie korzyści.
Każdy rodzic powinien mieć świadomość, że dziecko obserwuje jego i pozostałych członków rodziny i czerpie z nich wzorzec.
Warto zatem zainwestować w jeden posiłek dziennie spędzony w gronie rodziny, kiedy mama, tata i dzieci siadają razem do kolacji, podczas której rozmawiają o wydarzeniach kończącego się dnia i planach na dzień następny.
Opracowała: Bernadeta Tkaczyńska